Kuinka markkinoida tuloksellisesti podcasteissa? Viisi vinkkiä podcast-vaikuttaja­markkinointiin

Kirjoittanut Riikka Laitinen

Uskallan väittää podcastien olevan tämän hetken puhutuin ja trendikkäin mediakanava. Niiden suosion kasvua ollaan odotettu jo 2OOO-luvun alusta lähtien, jolloin podcast-formaatti keksittiin Yhdysvalloissa. Nyt viimein podcastit ovat lyömässä kunnolla läpi myös Suomessa! Uusia podcasteja ilmestyy mielenkiintoisilta persoonilta tiuhakseltaan ja monet tutut ja tunnetut some-vaikuttajat ovat ottaneet ne uudeksi aluevaltauksekseen. Suomalaisista vaikuttajista esimerkiksi Linda Ekroth, Roosa Mononen ja Janina Havia muodostavat Pyjamabileet-podcastin ja Rosanna Kuljulla on oma Riisuttu by Rosanna -podcast. Myös Oona Tolppanen on aloittamassa omaa podcastia, kuten myös Seksikäs Suklaa ja Dosdela. Lisää kiehtovaa sisältöä kuunneltavaksi siis tulossa!

Podcastit ovat netissä kuunneltavia puheohjelmia, jotka voivat käsitellä käytännössä mitä tahansa. Suosituimmat podcastit ovat viihdyttäviä, aihepiireiltään esimerkiksi lifestyle-, komedia- tai rikospodcasteja. Podcasteja voi kuunnella kun itselleen sopii, eli kiinnostavat aihepiirit ja persoonat täyttävät nyt ihmisten korvanapit esimerkiksi työmatkoilla ja juoksulenkeillä.

Erityisen kiinnostavaa on, että podcasteja kuunnellaan siis silloin, kun muun sosiaalisen median käyttäminen ei ole mahdollista.

Podcastien kuunteleminen on varsin intiimi kokemus, sillä niitä kuunnellaan usein kuulokkeilla, jolloin podcastaaja tulee melkein fyysisesti iholle ja kuuntelija saa fiiliksen, että podcastaaja kertoo tarinaansa juuri hänelle. Tämä tekee myös vaikuttajamarkkinoinnista podcasteissa tehokasta.

Seuraavaksi annammekin viisi vinkkiä, joilla pääset alkuun podcast-vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelemisessa. Vinkit pohjautuvat opinnäytetyöhön, joka tehtiin yhteistyössä Monochromen kanssa.

1. Tärkeintä on yhteensopivuus podcastaajan ja brändin välillä!

On tärkeää, että podcastaajan mainostama tuote tai palvelu sopii hänelle itselleen, sillä muutoin mainonta ei yksinkertaisesti toimi. Valitse siis kauneudesta kiinnostunut podcastaaja suosittelemaan kosmetiikkatuotetta ja kulinaristi uutta ruokainnovaatiota!

2. Luotettavuus on valttia – ilmaise kaupallinen yhteistyö läpinäkyvästi!

Kuuntelijat pitävät luotettavampana sellaista vaikuttajaa, joka selvästi ja rehellisesti kertoo kyseessä olevan yhteistyö. Yhteistyön tulisi erottua muusta podcastin sisällöstä selkeästi.

3. Luota podcastaajaan toteutuksessa.

Vaikuttaja on sisällöntuotannon ammattilainen. Hänen taitoonsa luoda kiinnostavaa sisältöä kannattaa siis luottaa. Vaikuttaja tuntee kohdeyleisönsä ja tietää, mikä toimii heille parhaiten. Yhteistyölle kannattaa luoda raamit, mutta vältä kuitenkin antamasta sanasta sanaan tarkkaa ohjeistusta. Pahimmassa tapauksessa vaikuttaja saattaa lukea antamasi tekstin paperista jolloin oma persoona katoaa!

4. Rakenna jakson aihe sisältöyhteistyön ympärille!

Sisältöyhteistyö toimii, kun tuote tai palvelu linkittyy jakson aiheeseen. Silloin kaupallinen yhteistyö tuntuu kuuntelijoista luontevalta ja siten myös uskottavalta. Kun kuuntelijat kokevat hyötyvänsä kaupallisesta yhteistyöstä, he pitävät sitä samalla myös miellyttävänä. Podcastaajan kannattaa tuoda esille omia käyttökokemuksiaan tuotteesta, sillä niitä kuuntelijat haluavat erityisesti kuulla. Vaikuttajien persoonat ja siten myös heidän käyttämänsä tuotteet kiinnostavat yleisöä.

5. Sijoita pre-, mid- ja end-roll-mainokset podcastiin luontevasti.

Podcasteissa myös perinteisemmät mainokset toimivat. Mainosten sijoittelulla on kuitenkin suuri vaikutus siihen, miten kuuntelijat kokevat kaupallisen yhteistyön. Mainos voi toimia niin jakson alussa, keskellä kuin lopussakin, kunhan se ei keskeytä keskustelua – eihän kukaan pidä siitä, että hyvä juttu jää kesken. Hyvä tapa ilmaista kaupallinen osuus selkeästi on lisätä taustalle soimaan musiikkia. Kuuntelija huomaa, että podcastissa alkaa erilainen osuus ja toisaalta musiikki voi kiinnittää huomion kuuntelemiseen vielä tarkemmin.

Hyvä tapa ilmaista kaupallinen osuus selkeästi on lisätä taustalle soimaan musiikkia.

 

Kiinnostuitko podcast-vaikuttajamarkkinoinnista ja haluat kuulla lisää? Meiltä saat kuuluvuuden tämän hetken kiinnostavimpien vaikuttajien podcasteissa. Ota meihin yhteyttä täältä, niin jutellaan!

Jaa artikkeli!