Kuinka saada enemmän yhteistöitä Instagramissa? Seitsemän vinkkiä vaikuttajille siitä, mikä myy nyt.

Linda Ekroth

Kirjoittanut Matilde Pelkonen. Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Ping Helsingin blogissa 25.5.2018. 

Millä perusteella vaikuttajat valitaan yhteistöihin? Miten saada lisää kiinnostavia kaupallisia yhteistöitä somessa, erityisesti Instagramissa? Minkälaiset profiilit kiinnostavat yrityksiä? Entä onko jotain, mikä on ehdoton este yhteistöille?

Koska aihe on herättänyt paljon kysymyksiä ja kiinnostusta, olen koonnut seitsemän kohdan listan siitä, kuinka saada enemmän yhteistöitä. Lue lista ja tee sen tehtävät sekä testit. Takaan, että mahdollisuudet saada someyhteistöitä kasvaa!

1. Postaa kuvia niistä aihepiireistä, joista haluat yhteistöitä.

Mistä olet kiinnostunut? Ruoasta? Sisustuksesta? Matkailusta? Jaa kuvia sellaisista aihepiireistä, joista haluat tehdä yhteistöitä. Yritykselle, joka myy ruoanlaittovälineitä on ensiarvoisen tärkeää tehdä yhteistyötä vaikuttajan kanssa, joka a) laittaa ruokaa ja b) jolla on ruokakuvia feedissään. Jos haluat ruokayhteistöitä, jaa ruokakuvia. Pelkkä kiinnostus ruokaa kohtaan ei riitä.

Yritykset arvostavat ja nostavat valinnoissaan kärkisijoille ne vaikuttajat, joiden tietävän olevan jo lähtökohtaisestikin kiinnostuneita brändistä.

Jos rakastat tiettyä brändiä ja haluaisit tehdä brändin kanssa yhteistöitä, näytä se! Ja muista myös taggaykset ja hastagit, joiden kautta teet itsesi näkyväksi brändille! Yritykset arvostavat ja nostavat valinnoissaan kärkisijoille ne vaikuttajat, joiden he tietävät olevan jo lähtökohtaisestikin kiinnostuneita brändistä.

Tehtävä: Mieti 3-5 aihepiiriä, joiden ympäriltä haluaisit tehdä yhteistöitä. Seuraavaksi katso feediäsi: näkyvätkö halutut aiheet postauksissasi? Jos vastaus on kyllä, jatka samaan malliin! Jos vastaus on ei, panosta siihen, että valitsemasi aiheet ovat edustettuina profiilissasi.

Voit myös tehdä mielikuvaharjoituksen, jossa kuvittelet olevasi haluamasi brändin edustaja. Selaa feediäsi brändiedustajan silmin. Nousevatko esille ne aihepiirit, joita brändin edustaja haluaa nähdä?

2. Ole aito ja keskity omaan juttuusi

Testi: Mitkä seuraavista kuvista feedistäsi löytyvät?

X Kuva vaaleanpunaisen seinän edessä
X Kaktus tai muu viherkasvi
X Smoothie Bowl -asetelma
X Kahvikuppi sängyssä
X Kahvikuppi ja tietokone
X Tulppaaneja

Jos vastasit kyllä yli neljään kohtaan, saatat olla pahamainen basic blogger! Itse asiassa suuri osa suosituista instagramaajista täyttää basic blogger määritelmän. Kuitenkin kun katsotaan dataa siitä, mihin yritykset tällä hetkellä laittavat rahansa, kiinnostus basic blogger tyyliä kohtaan tuntuu olevan hiipumassa. Sen sijaan parhaiten vaikuttaisi juuri nyt myyvän persoonallinen, luonnollinen ja vähän rosoinen tyyli.

Aitous ei ole trendien välttelemistä, se on trendien tuomista esille uskollisena omalle tyylilleen.

Juttelin samaisesta aiheesta myös bloggaajaa-tubettaja Linda Ekroth:in kanssa. Linda oli huomannut saman trendin: “Tubessa saan tällä hetkellä enemmän yhteistöitä kuin blogissa ja Instagramissa, koska vlogissani olen eniten oma itseni. Esim. olen ilman meikkiä, sekoilen ja teen rehellisesti omalla tyylilläni My Day -videoita.”

Se, että on uskollinen omalle tyylilleen, ei tarkoita sitä etteikö voisi seurata trendejä. Aitous ei ole trendien välttelemistä, se on trendien tuomista esille uskollisena omalle tyylilleen.

Jos et ole ihan varma, mitkä tekijät tekevät sinusta aidon ja kiinnostavat, vastaa seuraaviin kysymyksiin: Mitä ovat ne asiat, jotka tekevät sinusta sinut kaveriesi edessä? Mitkä ovat niitä hetkiä, jolloin kaverisi nauravat sinulle?

Aitous löytyy usein huumorin kautta. Itseironia kunniaan!

Ekstra-vinkki: Jos haluat pitää Instagram feedin kauniina kiiltokuvana, revittele kunnolla Storiesin puolella!  

3. Vaikka oletkin aito, älä silti jaa mitä vain!

Kokemus osoittaa, että ihan mikä tahansa ei ole ok Instagramissa, ei edes aitouden nimissä. Brändi on yrityksille kaikki kaikessa ja sen kanssa ei haluta ottaa turhia riskejä. Suurimmalle osalle brändeistä ne asiat, joita halutaan vältellä ovat keskenään linjassa: brändin ei haluta linkittyvän väkivaltaan tai paljastaviin kuviin.

Toisille raja on tiukempi kuin toisille, mutta jos ei halua ottaa turhia riskejä, kannattaa unohtaa mm. toistuvat bikinikuvat sekä väkivalta-aiheiset kuvat.

Valitettavan moni potentiaalinen yhteistyö on kaatunut siihen, että feedillä on ollut liian paljastavia kuvia, joita ei ole koettu yrityksen brändille sopiviksi.

5. Värikkyys ja hymy toimii

Aitouden lisäksi tänä vuonna tuntuu menevän kaupaksi värikkyys. Värien kanssa käsi kädessä kulkee positiivisuus, iloisuus ja hymyilevät kasvot. Huhujen mukaan Ruotsissa myy vakava malliposeeraus, Suomessa iloiset suupielet.

Ota mallia esim. ihastuttavan Hanna Stefanssonin värien loisteesta!

Siispä, jos värit ovat juttusi, tuo niitä entistä enemmän esille! Jos eivät, unohda tämä, ja keskity omaan tyyliisi.

6. Ota videot haltuun

Miksi? Tässä tulee kolme syytä.

1) Jos kuva kertoo tuhat sanaa, video kertoo ainakin miljoona. Videoiden avulla saat tuotua vahvemmin oman persoonaasi esille. Myös yhteistöistä on helpompi saada kattavampia videoiden avulla.

2) Videot kiinnostavat koko ajan enemmän. Myös meiltä Monochromelta videosisältöjä halutaan ostaa kasvavissa määrin. Näytä tekemiselläsi, että hallitset myös videot!

3) Videoiden avulla sitoutat enemmän. Videot ovat nopeita, tehokkaita ja nautinnollisia tapoja kuluttaa sisältöä – luultavammin myös seuraajasi tykkäävät nähdä sinua videoissa.

Videon ei tarvitse olla 60 sekunnin laadukas minidokumentti elämästäsi, se voi olla myös neljän sekunnin kooste useammasta kuvasta! Tässä tekemäni pyörimis-esimerkki valokuvaaja Omer Levin:in ottamista upeista valokuvista.

Näytä tekemiselläsi, että hallitset myös videot!

A post shared by Matilde Pelkonen (@matilhi) on

7. Pidä seuraajamääräsi jatkuvassa kasvussa ja huolehdi seuraajien sitouttamisesta!

Yrityksen näkökulmasta vaikuttajamarkkinoinnissa kaikista oleellisinta on kohdeyleisö: kenelle viesti välittyy vaikuttajan sisältöjen kautta? Ketä ovat seuraajasi ja kuinka sitoutuneita he ovat?

Yhteisö ja seuraajat ovat kaiken ydin, joten syleile ja pusuttele heitä niin paljon kuin jaksat!

Yhteisö ja seuraajat ovat kaiken ydin, joten syleile ja pusuttele heitä niin paljon kuin jaksat! Kuinka voit tehdä seuraajistasi entistäkin sitoutuneempia? Vastaa aina kommentteihin ja direct messageihin, lähetä sydämiä ja keskustele! Kun juttelet seuraajiesi kanssa, suhde syvenee ja aiemmin ehkäpä etäisestä Instagram-vaikuttajasta muodostuu hetkessä puolituttu kaveri! Mitä läheisempiä seuraajasi ovat sitä luontevampaa myös yhteistöiden jakaminen heidän kanssaan on. Lojaaleista seuraajista seuraa myös seuraajamäärän kasvu, kun tieto positiivisesta suhteesta välittyy eteenpäin myös heidän omissa piireissään.

Vaikuttaja, yritys, kiinnostuitko kuulemaan lisää? Soittele tai laita viestiä meille! Matilde Pelkonen 0405702211 matilde.pelkonen [at] monochrome.fi

Jaa artikkeli!