Tärkeimmät uudet Instagram Stories –ominaisuudet markkinoijille

Syyskuussa 2O17 Instagram saavutti 8OO miljoonan käyttäjän rajan, joista 5OO miljoonaa ovat aktiivisia päivittäisiä käyttäjiä. Instagramin kilpailija Snapchat kertoi elokuussa 2O17, että sillä oli 173 miljoonaa aktiivista päivittäistä käyttäjää. Nämä luvut alleviivaavat Instagramin tärkeyttä ja kannattavuutta vaikuttajamarkkinoinnin kanavana. Instagram kehittyy kovaa tahtia, ja kasvaa sen uusien ominaisuuksien myötä. Tässä blogitekstissä kurkistamme Instagram Storiesin uusiin ominaisuuksiin, joita markkinoijan kannattaa hyödyntää.  

Kuka olisi uskonut syksyllä 2O16, kun Instagram Stories ominaisuus julkaistiin, että siitä tulee suuri menestys? Instagram Stories on Snapchat My Storiesin tapaan toimiva, välittömään kuvanjakoon tarkoitettu toiminto, jossa kuvat säilyvät yleisön näkyvillä maksimissaan 24h. Kuulun itse siihen ikäryhmään, joka vielä jonkin verran käyttää Snapchattiä, ja en ymmärtänyt alkuunkaan miksi kukaan käyttäisi Instagram Stories -ominaisuutta, kun Snapchatissä on tismalleen samanlainen. Loppujen lopuksi Instagram Storiesin menestys perustuukin juuri siihen, että käyttäjien kynnys postata sisältöä Instagramissa madaltuu ja kuvien tai videoiden ei tarvitse olla huolellisesti muokattuja. Instagram Stories loi kaivatun raon ns. epätäydelliselle materiaalille, joka ei ole tarpeeksi huoliteltua omalle feedille postattavaksi, mutta jonka käyttäjä haluaa kuitenkin jakaa seuraajiensa kanssa.

Kiinnitä parhaat Storiesit profiiliin

Joulukuussa 2O17 julkaistiin uusi Stories ominaisuus nimeltään Stories Highlights. Uusi ominaisuus osaltaan kumoaa Storiesin alkuperäistä merkitystä 24 tuntia profiilissa säilyvänä sisältönä, sillä nyt omat Instagram Storiesit pystyy kiinnittämään omaan profiiliin haluamakseen ajaksi. Stories Highlights on kuitenkin varsin fiksu lisä, jonka avulla käyttäjät voivat säilyttää hienoimmat Storiesinsa niin pitkään kuin haluavat.

Olemme Monochromella jo jonkin aikaa hyödyntäneet Instagram Stories- ominaisuutta myös kampanjoissamme liittämällä sen osaksi vaikuttajien postauskokonaisuuksia. Näin markkinoijan näkökulmasta on hyvä luoda sisältöön moniulotteisuutta ja tuoda vaikuttaja entistä lähemmäs kuluttajaa rennon Instagram Storiesin välityksellä. Stories Highligts ominaisuusmahdollistaa sen, että markkinointimateriaali voidaan säilyttää profiilissa sovitun ajan, joka mahdollistaa entistä laajemman näkyvyyden.

Mikä parasta, vaikka olisit unohtanut tallentaa tarinasi, löydät sen omasta yksityisestä Stories-kansiostasi, josta pystyt lisäämään sen Highlights -osioon milloin tahansa. Alla tutorial video, josta selviää, kaikki tarvittava Instagram Storiesin kiinnittämiseksi profiiliin.

Yhdellä pyyhkäisyllä ostoksille

Yksi Instagramin heikkouksista yritysten näkökulmasta on kauan ollut se, että postauksiin ei voi lisätä suoria linkkejä nettisivuille. Nyt kuitenkin suuret vaikuttajat, joilla on aidoksi todennettu profiili, tai business profiili ja yli 1O OOO seuraajaa, voivat lisätä Instagram Storiesiinsa linkin, josta pääsee suoraan heidän haluamalleen nettisivulle. Näin seuraajat pääsevät tekemään ostoksia vain yhdellä pyyhkäisyllä.

Aidoksi todennetun profiilin, jossa näkyy sininen väkänen nimen vieressä voivat saada vain isommat vaikuttajat ja brändit, jotka Instagram on vahvistanut olevan aitoja ja oikeita käyttäjiä, eikä julkisuuden henkilöiden fanisivuja tai feikkikäyttäjiä.

Alunperin Stories linkkaus oli mahdollista vain yli miljoonan seuraajan käyttäjille, jonka jälkeen raja laskettiin kymmeneen tuhanteen. Nyt odotammekin, että milloin tämä Storiesin linkkiominaisuus avataan mahdolliseksi myös pienemmille vaikuttajille ja saataisiin laajempaan käyttöön. Tyypillisesti uudet ominaisuudet avataan ensin vain ammattilaisten käyttöön, ja myöhemmin koko käyttäjäkunnalle.

Kirjoittanut Sara Klossner

Lähteet:

Instagram monthly users, Instagram hits 800 users, Instagram Stories, Instagram Story links