Instagram Stories -äänestys, uusia mausteita markkinointiin.
Instagramissa voi nyt kysyä helposti seuraajien mielipidettä Stories -osion äänestysominaisuudella, jonka Instagram toi käyttöön lokakuun alussa. Valitsemalla kaksi seuraajien klikattavissa olevaa vaihtoehtoa, pääsee nopeasti selville vaikkapa siitä, että sopiiko laskiaispullaan seuraajien mielestä paremmin hillo vaiko mantelimassa.
Seuraajat pääsevät näkemään heti äänestettyään sen hetkisen äänestystuloksen, mutta eivät voi enää muuttaa omaa jo annettua ääntään.
Äänestäjien on kuitenkin hyvä muistaa, että äänestys ei ole anonyymi. Vaikka muut käyttäjät eivät näekään yksittäisiä ääniä, näkee äänestyksen omaan storyynsa luonut henkilö sen, minkä vaihtoehdon kukin seuraaja on valinnut.
Miten tätä toimintoa kannattaa käyttää?
Äänestäminen tuo uuden, interaktiivisen ulottuvuuden Instagramin käyttöön. Kynnys vastaamiseen on matala, koska tarvitsee vain täpätä näyttöä. Äänestyksen pystyyn laittamalla saa välitöntä palautetta seuraajilta siitä, mikä juuri heitä nyt kiinnostaa.
Äänestykset ovat voimassa 24 tuntia, niin kauan kuin Instagram Stories:it näkyvät. Seuraajia voi kuitenkin aktivoida olemaan nopeita äänestäjiä kertomalla heille, että äänestys on voimassa esimerkiksi vain seuraavan tunnin ajan. Yleisö odottaa mielenkiinnolla seuraavaksi tapahtuvaa, jos he ovat itse päässeet vaikuttamaan seurattavan valintoihin. Tämä Instagrammaaja antoi seuraajiensa päättää kaiken, mitä hän tekisi päivän aikana. Loppujen lopuksi hän päätyi muun muassa liikkumaan nilkuttaen koko päivän, osallistui taidenäyttelyn avajaisiin ja löysi itsensä yöbussista matkalla Brysseliin.
Miten yritys ja markkinoija voi hyötyä Instagram-äänestyksistä?
Kun yritys pystyy ratkaisemaan asiakkaan ongelman, on mahdollisuus tehdä kauppaa. Instagram-äänestyksellä voidaan päästä asiakkaan tarpeiden lähteelle ja tarjota samalla täydellistä tuotetta tai palvelua, joka täyttää asiakkaan tarpeet. Instagram-äänestykset ovat käteviä myös seuraajien sen hetkisten mielipiteiden kuulostelemiseen.
Kosmetiikan jälleenmyyjä Nykaa kysyi seuraajiltaan haluavatko seuraajat mieluummin kosteutusta vai hehkua iholleen esittäen samalla Call to Actionin, jolla kuvaa ylöspäin vetämällä pääsee heti ostamaan tai tutkimaan tuotteita, jotka olivat äänestyksessä mukana. Vastattuaan kysyttyyn kysymykseen, on kuluttaja sitoutuneempi tutkimaan tuotteita verkkokaupassa ja mahdollisesti valmis klikkaamaan sen ostoskoriin!
Millaisia kysymyksiä markkinoijan kannattaa äänestyksessä esittää?
Tässä muutamia esimerkkejä millaisilla äänestyksillä voidaan saada aikaan reaktioita ja mielipiteitä.
- Millaisia palkintoja seuraajat haluavat, jos järjestät arvontoja sosiaalisessa mediassa?
- Minkä tuotteen voisi lanseerata seuraavaksi?
- Mikä olisi hyvä ajoitus seuraavan tapahtumalle tai arvonnalle. MIkä olisi hyvä ajankohta sosiaalisen median livelähetykselle?
- Anna seuraajien päättää yksityiskohdista. Adidas antoi seuraajien suunnitella äänestyksen perusteella omat kengät, jotka oli mahdollista voittaa omaksi.
Kuinka sitouttaa seuraajat äänestyksillä?
Businessguru ja sosiaalisen median vaikuttaja Gary Vaynerchuk on kehittänyt seuraajien sitouttamiseksi 60 second clubin. Mikäli seuraaja on tykännyt ja kommentoinut postattua julkaisua 60 sekunnin kuluessa julkaisusta, on hänellä mahdollisuus voittaa Vaynerchukin yritykseen liittyvä mainoslahja! Vaynerchukin seuraajat ovat erittäin sitoutuneita, he odottavat kuumeisesti milloin julkaistaan uutta sisältöä ja reagoivat nopeasti. Tätä Instagramin algoritmi suorastaa rakastaa ja julkaistu sisältö näkyy huomattavan suurelle joukolle ihmisiä!
Mitä enemmän seuraajat ovat vuorovaikutuksessa Instagram-tilisi kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä Instagramin algoritmi jakaa ja näyttää juuri sinun sisältöäsi. Lyhyesti sanottuna sitoutuminen on kultaa ja äänestykset voivat auttaa sitoutumisen lisääntymisessä. Kuinka sitten seuraajat saadaan odottamaan seuraavaa äänestystä? Antamalle heille jotain odottamisen aihetta. Ilmoita etukäteen, että äänestykseen osallistujat saavat erityisiä etuja. Tunnin kuluttua postaamisesta ilmoitetaan äänestykseen osallistuneiden kesken arvotut palkinnot. Tämä rohkaisee seuraajia pitämään silmällä sisältöä, joka on tulossa, sekä osallistumaan kun julkaisu on tapahtunut.
Kirjoittaja: Heidi Suutari
Lähteet: