Vaikuttaja­markkinoinnin trendit 2O19

Vaikuttajamarkkinointi on tullut jäädäkseen. Tutkimuksen mukaan 81% vaikuttajamarkkinointia kokeilleista piti sitä tehokkaana markkinointikanavana. Olemme jatkuvasti kaupallisten viestien ympäröiminä, joista suurin osa hukkuu massaan. Alle 1O% kiinnittää maksulliseen internet-mainontaan huomiota. Internetin käyttö kuitenkin kasvaa ja kuluttajien huomio saadaan tuottamalla mieleenpainuvaa sisältöä. Monochrome antaa vinkkinsä vuodelle 2O19.

1. Podcastit ovat vuoden 2O19 kuumin vaikuttajamarkkinointikanava.

Yksi keskeisimmistä vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä vuonna 2O19 on podcastit. Kuuntelijaluvut kasvavat vauhdilla ja myös nopea kierros Suomen mediatoimistoissa paljastaa, että useat aikovat hyödyntää podcasteja markkinoinnissa ensi vuonna.

Tarinat houkuttelevat ja henkilökohtaisuus on koukuttavaa. Podcastien suosion takana on niiden kuluttamisen helppous. Kuunnellessa voi samalla tehdä muutakin, miksi juuri podcastit sopivat niin hyvin hektiseen nyky-yhteiskuntaan. Kuluttajat odottavat merkityksellistä sisältöä heitä kiinnostavista aiheista haastatteluiden tai keskusteluiden muodossa.

Sisältömarkkinoinnin välineenä podcast on ainutlaatuinen, sillä audiosisältö välittää äänen mukana tunnetta suoraan puhujalta kuulijalle. Podcast-mainonnan tehokkuus perustuukin siihen, että kuuntelukokemus on usein intiimi ja kaupalliset yhteistyöt kuullaan luotetun vaikuttajan puhumina.

#podcast #vääräsuomi

2. Seuraajien aktivoiminen lisää sitoutumista.

Vaikuttajamarkkinointi on pitkään pitänyt sisällään informaation jakamista esim. teksti-, kuva- ja videopostauksina. Markkinointi elää ja kehittyy jatkuvasti ja yhteistyö siirtyy yhä enemmän somekanavien ulkopuolelle.

Tubemaailmassa erilaiset “Meet&Greetit” ovat olleet suosittuja jo jonkin aikaa. Esimerkiksi syksyllä 2O18 tubettaja Roni Bäck yhteistyössä Kauppakeskus Itiksen kanssa kutsui seuraajansa Itikseen juhlimaan 25-vuotissyntymäpäiviään. Paikalle saapui tuhansia ihmisiä ja useimmat odottivat nimikirjoituksia tuntien ajan.

Seuraajien sisällyttäminen kampanjoihin ja interaktiivisuus on seuraava askel vaikuttajamarkkinoinnissa laajemminkin. Erityisesti Instagramissa kynnys lähestyä vaikuttajia on matala ja välitön vuorovaikutus molemmin puolin mahdollinen toiminnoilla kuten Instagram Stories, Direct Message ja Instagram Story -äänestys ja -kysy minulta toiminto.

Hyvä esimerkki vaikuttajayhteistyön astumisesta näyttöpäätteeltä sosiaalisen median ulkopuolelle on myös Valio Jäätelöfabriikin ja Monochromen yhdessä toteuttama kampanja, jossa vaikuttajat pääsivät jakamaan jäätelöä seuraajilleen heidän itse valitsemissaan lempipaikoissa Helsingissä. Valio toimitti valittuun paikkaan arkullisen uutuusjäätelöitä, joita seuraajat pääsivät hakemaan itselleen. Katso alla olevalta videolta minkälainen Janita Aution jakotilaisuus oli Viisikulmassa!

#calltoaction

3. +25v. miehet kohderyhmänä.

Vaikuttajamarkkinointia suunnataan jatkossa yhä enemmän myös +25-vuotiaille miehille, kun aikaisemmin kohderyhmissä ovat korostuneet naiset ja YouTuben puolella alle 2O-vuotiaat miehet. Sisällön tulee olla laadukasta, mielenkiintoista, relevanttia ja viihdyttävää. Miehiä kiinnostavia aiheita ovat mm. musiikki, komedia, urheilu, retkeily, teknologia sekä uutiset ja ajankohtaiset asiat.

Noin 25-35-vuotiaan mieskohderyhmän tavoittaa parhaiten Instagramin kautta. Tämän kohderyhmän seuraamilla vaikuttajilla korostuu osittain miesten kiinnostusten kohteet – miehet seuraavat siis esimerkiksi muusikoita, urheilijoita, luontovalokuvaajia sekä sketsejä tekeviä huumori-vaikuttajia. Esimerkiksi lumilautailija Eero Ettala tavoittaa Instagramissa yli 7O tuhatta ja somepersoona Seksikäs Suklaa yli 1O tuhatta yli 25-vuotiasta miestä.

GlobalWebIndexin toteuttaman tutkimuksen mukaan miehet samaistuvat vaikuttajiin naisia herkemmin. Miehet etsivät naisia todennäköisemmin käyttäjäkokemuksia netistä ja samaistuvat vaikuttajiin perinteistä markkinointia paremmin. Miehille suunnatussa vaikuttajamarkkinoinnissa korostuu ehkäpä vielä naiskohderyhmääkin enemmän aitous. Kiiltokuvamaisuus tai korulauseet eivät pure – sen sijaan rento ja usein huumorilla höystetty sisältö iskee. Tämä vaatii markkinoijilta tietynlaista rohkeutta luottaa vaikuttajien kykyyn tuottaa yleisöänsä puhuttelevaa sisältöä.

#bonaquahetki

4. Vaikuttajayhteistyöllä kantaa yhteiskunnallisiin aiheisiin.

Vaikuttajamarkkinoinnissa piilee valtavasti potentiaalia yhteiskunnallisten asioiden viestimiskanavaksi ja uskommekin, että eri organisaatiot tulevat hyödyntämään tätä reittiä tulevaisuudessa yhä enemmän. Myös yhä useampi vaikuttaja tiedostaa vaikutuksensa seuraajiin yhteiskunnallisesta perspektiivistä ja haluaa olla omalta osaltaan mukana paremman tulevaisuuden rakentamisessa.

Suomen Mielenterveysseura järjesti syyskuussa 2O18 #Mitäkuuluu -kampanjan, jonka teemana oli aito välittäminen, arvostavat kohtaamiset ja puheeksi ottaminen. Kampanja saikin valtavasti näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa kun useat vaikuttajat lähtivät jakamaan tärkeää sanomaa omissa somekanavissaan.

Erityisesti kun halutaan viestiä nuorille yhteiskunnallisista aiheista, toimii vaikuttajamarkkinointi varsin hyvin. Viesti menee tutun ja ihaillun vaikuttajan kautta perille paljon tehokkaammin, kun esim. vanhempien, opettajien tai muiden “tanttojen” suusta. Monochrome toteutti syksyllä 2O18 Liikenneturvan kanssa kampanjan, jossa erityisesti nuorta kohderyhmää kannustettiin käyttämään pyöräilykypärää.

Kampanja saavutti huikean sitoutumisasteen ja sai aikaan paljon hyvää keskustelua kypärän käytöstä vaikuttajien Instagram-feedeissä ja muissa sosiaalisen median kanavissa. Erityisesti räväköiden vaikuttajien osallistumista kampanjaan kiiteltiin.

Lisäksi tulevaisuudessa vaikuttajayhteistöissä korostuu yhä enemmän kohdeyritysten yhteiskunnalliset arvot. Yrityksillä, joiden toimintatavoissa on parantamisen varaa tuleekin olemaan entistä vaikeampaa saada merkittäviä vaikuttajia mukaan yhteistyöhön. Toisaalta taas vaikuttajat lähtevät mielellään yhteistyöhön kestävien yritysten ja teemojen kanssa.

#mitäkuuluu #pidäpääsi

5. Konseptien merkitys korostuu.

Vaikuttajayhteistöissä korostuu vuonna 2O19 yhä enemmän uudet idearikkaat ja luovat konseptit. Yhteistyöt vaativat yhä enemmän tietynlaista elämyksellisyyttä, yllätyksellisyyttä ja “wow-efektiä” erottuakseen massasta.

Tubettaja Papananaama totesi lokakuun Ping-Studiossa osuvasti, että hän ei lähtökohtaisesti olisi kiinnostunut tekemään yhteistyötä esim. autokorjaamon kanssa. Kuitenkin jos yhteistyöhön rakennettaisiin hyvä konsepti, esim. jokin hauska haaste, olisi hän mieluusti mukana!

Tämä vaatii markkinoinnin tekijöiltä yhä enemmän kyvykkyyksiä uusien kampanjakonseptien keksimiseen ja soveltamiseen. Myös vaikuttajien rooli yhteistöiden ideoinnissa korostuu – esimerkiksi mitä elämyksellistä vaikuttaja on aina halunnut toteuttaa, mihin yhteistyön voisi luontevasti liittää?

Esimerkiksi tubettaja Miska pääsi järjestämään yhteistyössä Paulig Frezzan kanssa vaahtobileet Kampin Narinkkatorilla kesällä 2O18. Videoon ja yhteistyön “suunnitteluprosessiin” (kohta 1:3O-) pääset kurkistamaan tästä.

Eräänlaisena yhteenvetona voisi todeta, että vaikuttajaperspektiivistä tulevaisuus tulee myös tietyllä tapaa vaatimaan vaikuttajilta enemmän – kuten uusien kanavien omaksumista, kantaa ottamista, vastuuntuntoa sekä kasvavissa määrin kykyä sitouttaa ja saada seuraajia innostumaan myös somen ulkopuolella. Lisäksi ennustamme, että vaikuttajat jotka tämän lisäksi pystyvät myös tuottamaan “wow-efektejä” seuraajille ja yhteistyökumppaneille tulevat olemaan vuoden 2O19 halutuimpia yhteistyövaikuttajia.

Ps. Katso mitä ennustimme vuoden 2O18 trendeiksi täältä ja arvioi kuinka hyvin ne kävivät toteen!

Kirjoittajat: Emma Naumanen & Nita Laurila, Monochrome

Kuinka markkinoida tuloksellisesti podcasteissa? Viisi vinkkiä podcast-vaikuttaja­markkinointiin

Uskallan väittää podcastien olevan tämän hetken puhutuin ja trendikkäin mediakanava. Niiden suosion kasvua ollaan odotettu jo 2OOO-luvun alusta lähtien, jolloin podcast-formaatti keksittiin Yhdysvalloissa. Nyt viimein podcastit ovat lyömässä kunnolla läpi myös Suomessa! Uusia podcasteja ilmestyy mielenkiintoisilta persoonilta tiuhakseltaan ja monet tutut ja tunnetut some-vaikuttajat ovat ottaneet ne uudeksi aluevaltauksekseen. Suomalaisista vaikuttajista esimerkiksi Linda Ekroth, Roosa Mononen ja Janina Havia muodostavat Pyjamabileet-podcastin ja Rosanna Kuljulla on oma Riisuttu by Rosanna -podcast. Myös Oona Tolppanen on aloittamassa omaa podcastia, kuten myös Seksikäs Suklaa ja Dosdela. Lisää kiehtovaa sisältöä kuunneltavaksi siis tulossa!

Podcastit ovat netissä kuunneltavia puheohjelmia, jotka voivat käsitellä käytännössä mitä tahansa. Suosituimmat podcastit ovat viihdyttäviä, aihepiireiltään esimerkiksi lifestyle-, komedia- tai rikospodcasteja. Podcasteja voi kuunnella kun itselleen sopii, eli kiinnostavat aihepiirit ja persoonat täyttävät nyt ihmisten korvanapit esimerkiksi työmatkoilla ja juoksulenkeillä.

Erityisen kiinnostavaa on, että podcasteja kuunnellaan siis silloin, kun muun sosiaalisen median käyttäminen ei ole mahdollista.

Podcastien kuunteleminen on varsin intiimi kokemus, sillä niitä kuunnellaan usein kuulokkeilla, jolloin podcastaaja tulee melkein fyysisesti iholle ja kuuntelija saa fiiliksen, että podcastaaja kertoo tarinaansa juuri hänelle. Tämä tekee myös vaikuttajamarkkinoinnista podcasteissa tehokasta.

Seuraavaksi annammekin viisi vinkkiä, joilla pääset alkuun podcast-vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelemisessa. Vinkit pohjautuvat opinnäytetyöhön, joka tehtiin yhteistyössä Monochromen kanssa.

1. Tärkeintä on yhteensopivuus podcastaajan ja brändin välillä!

On tärkeää, että podcastaajan mainostama tuote tai palvelu sopii hänelle itselleen, sillä muutoin mainonta ei yksinkertaisesti toimi. Valitse siis kauneudesta kiinnostunut podcastaaja suosittelemaan kosmetiikkatuotetta ja kulinaristi uutta ruokainnovaatiota!

2. Luotettavuus on valttia – ilmaise kaupallinen yhteistyö läpinäkyvästi!

Kuuntelijat pitävät luotettavampana sellaista vaikuttajaa, joka selvästi ja rehellisesti kertoo kyseessä olevan yhteistyö. Yhteistyön tulisi erottua muusta podcastin sisällöstä selkeästi.

3. Luota podcastaajaan toteutuksessa.

Vaikuttaja on sisällöntuotannon ammattilainen. Hänen taitoonsa luoda kiinnostavaa sisältöä kannattaa siis luottaa. Vaikuttaja tuntee kohdeyleisönsä ja tietää, mikä toimii heille parhaiten. Yhteistyölle kannattaa luoda raamit, mutta vältä kuitenkin antamasta sanasta sanaan tarkkaa ohjeistusta. Pahimmassa tapauksessa vaikuttaja saattaa lukea antamasi tekstin paperista jolloin oma persoona katoaa!

4. Rakenna jakson aihe sisältöyhteistyön ympärille!

Sisältöyhteistyö toimii, kun tuote tai palvelu linkittyy jakson aiheeseen. Silloin kaupallinen yhteistyö tuntuu kuuntelijoista luontevalta ja siten myös uskottavalta. Kun kuuntelijat kokevat hyötyvänsä kaupallisesta yhteistyöstä, he pitävät sitä samalla myös miellyttävänä. Podcastaajan kannattaa tuoda esille omia käyttökokemuksiaan tuotteesta, sillä niitä kuuntelijat haluavat erityisesti kuulla. Vaikuttajien persoonat ja siten myös heidän käyttämänsä tuotteet kiinnostavat yleisöä.

5. Sijoita pre-, mid- ja end-roll-mainokset podcastiin luontevasti.

Podcasteissa myös perinteisemmät mainokset toimivat. Mainosten sijoittelulla on kuitenkin suuri vaikutus siihen, miten kuuntelijat kokevat kaupallisen yhteistyön. Mainos voi toimia niin jakson alussa, keskellä kuin lopussakin, kunhan se ei keskeytä keskustelua – eihän kukaan pidä siitä, että hyvä juttu jää kesken. Hyvä tapa ilmaista kaupallinen osuus selkeästi on lisätä taustalle soimaan musiikkia. Kuuntelija huomaa, että podcastissa alkaa erilainen osuus ja toisaalta musiikki voi kiinnittää huomion kuuntelemiseen vielä tarkemmin.

Hyvä tapa ilmaista kaupallinen osuus selkeästi on lisätä taustalle soimaan musiikkia.

 

Kiinnostuitko podcast-vaikuttajamarkkinoinnista ja haluat kuulla lisää? Meiltä saat kuuluvuuden tämän hetken kiinnostavimpien vaikuttajien podcasteissa. Ota meihin yhteyttä täältä, niin jutellaan!

 

Kirjoittanut Riikka Laitinen

Live-podcast by Seksikäs-Suklaa ja Dosdela feat Sini Laitinen, Elias Metsämaa ja Anni Maaninka

seksikas-suklaa ja dosdela seksikas-suklaa ja dosdela sini laitinen
Monochromen Live-tuparipodcastia hostaa
Seksikäs-Suklaa ja Dosdela, vieraina tubettaja Sini Laitinen (Papananaama), Elias Metsämaa Temptation Islandista ja bloggaaja Anni Maaninka

Jaksossa keskustellaan Tinderistä, millainen lähestyminen toimii ja minkälainen on unelmien kumppani? Voiko fanin kanssa säätää? Mikä on fuckboy-eliittiryhmä? Jaksossa puidaan myös Eliaksen ja Seksikkään-Suklaan yhteenottoa somessa ja selvitetään välejä.

Kuuntele tästä:

Kuinka saada enemmän yhteistöitä Instagramissa? Seitsemän vinkkiä vaikuttajille siitä, mikä myy nyt.

Linda Ekroth

Kirjoittanut Matilde Pelkonen. Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Ping Helsingin blogissa 25.5.2018. 

Millä perusteella vaikuttajat valitaan yhteistöihin? Miten saada lisää kiinnostavia kaupallisia yhteistöitä somessa, erityisesti Instagramissa? Minkälaiset profiilit kiinnostavat yrityksiä? Entä onko jotain, mikä on ehdoton este yhteistöille?

Koska aihe on herättänyt paljon kysymyksiä ja kiinnostusta, olen koonnut seitsemän kohdan listan siitä, kuinka saada enemmän yhteistöitä. Lue lista ja tee sen tehtävät sekä testit. Takaan, että mahdollisuudet saada someyhteistöitä kasvaa!

1. Postaa kuvia niistä aihepiireistä, joista haluat yhteistöitä.

Mistä olet kiinnostunut? Ruoasta? Sisustuksesta? Matkailusta? Jaa kuvia sellaisista aihepiireistä, joista haluat tehdä yhteistöitä. Yritykselle, joka myy ruoanlaittovälineitä on ensiarvoisen tärkeää tehdä yhteistyötä vaikuttajan kanssa, joka a) laittaa ruokaa ja b) jolla on ruokakuvia feedissään. Jos haluat ruokayhteistöitä, jaa ruokakuvia. Pelkkä kiinnostus ruokaa kohtaan ei riitä.

Yritykset arvostavat ja nostavat valinnoissaan kärkisijoille ne vaikuttajat, joiden tietävän olevan jo lähtökohtaisestikin kiinnostuneita brändistä.

Jos rakastat tiettyä brändiä ja haluaisit tehdä brändin kanssa yhteistöitä, näytä se! Ja muista myös taggaykset ja hastagit, joiden kautta teet itsesi näkyväksi brändille! Yritykset arvostavat ja nostavat valinnoissaan kärkisijoille ne vaikuttajat, joiden he tietävät olevan jo lähtökohtaisestikin kiinnostuneita brändistä.

Tehtävä: Mieti 3-5 aihepiiriä, joiden ympäriltä haluaisit tehdä yhteistöitä. Seuraavaksi katso feediäsi: näkyvätkö halutut aiheet postauksissasi? Jos vastaus on kyllä, jatka samaan malliin! Jos vastaus on ei, panosta siihen, että valitsemasi aiheet ovat edustettuina profiilissasi.

Voit myös tehdä mielikuvaharjoituksen, jossa kuvittelet olevasi haluamasi brändin edustaja. Selaa feediäsi brändiedustajan silmin. Nousevatko esille ne aihepiirit, joita brändin edustaja haluaa nähdä?

2. Ole aito ja keskity omaan juttuusi

Testi: Mitkä seuraavista kuvista feedistäsi löytyvät?

X Kuva vaaleanpunaisen seinän edessä
X Kaktus tai muu viherkasvi
X Smoothie Bowl -asetelma
X Kahvikuppi sängyssä
X Kahvikuppi ja tietokone
X Tulppaaneja

Jos vastasit kyllä yli neljään kohtaan, saatat olla pahamainen basic blogger! Itse asiassa suuri osa suosituista instagramaajista täyttää basic blogger määritelmän. Kuitenkin kun katsotaan dataa siitä, mihin yritykset tällä hetkellä laittavat rahansa, kiinnostus basic blogger tyyliä kohtaan tuntuu olevan hiipumassa. Sen sijaan parhaiten vaikuttaisi juuri nyt myyvän persoonallinen, luonnollinen ja vähän rosoinen tyyli.

Aitous ei ole trendien välttelemistä, se on trendien tuomista esille uskollisena omalle tyylilleen.

Juttelin samaisesta aiheesta myös bloggaajaa-tubettaja Linda Ekroth:in kanssa. Linda oli huomannut saman trendin: “Tubessa saan tällä hetkellä enemmän yhteistöitä kuin blogissa ja Instagramissa, koska vlogissani olen eniten oma itseni. Esim. olen ilman meikkiä, sekoilen ja teen rehellisesti omalla tyylilläni My Day -videoita.”

Se, että on uskollinen omalle tyylilleen, ei tarkoita sitä etteikö voisi seurata trendejä. Aitous ei ole trendien välttelemistä, se on trendien tuomista esille uskollisena omalle tyylilleen.

Jos et ole ihan varma, mitkä tekijät tekevät sinusta aidon ja kiinnostavat, vastaa seuraaviin kysymyksiin: Mitä ovat ne asiat, jotka tekevät sinusta sinut kaveriesi edessä? Mitkä ovat niitä hetkiä, jolloin kaverisi nauravat sinulle?

Aitous löytyy usein huumorin kautta. Itseironia kunniaan!

Ekstra-vinkki: Jos haluat pitää Instagram feedin kauniina kiiltokuvana, revittele kunnolla Storiesin puolella!  

3. Vaikka oletkin aito, älä silti jaa mitä vain!

Kokemus osoittaa, että ihan mikä tahansa ei ole ok Instagramissa, ei edes aitouden nimissä. Brändi on yrityksille kaikki kaikessa ja sen kanssa ei haluta ottaa turhia riskejä. Suurimmalle osalle brändeistä ne asiat, joita halutaan vältellä ovat keskenään linjassa: brändin ei haluta linkittyvän väkivaltaan tai paljastaviin kuviin.

Toisille raja on tiukempi kuin toisille, mutta jos ei halua ottaa turhia riskejä, kannattaa unohtaa mm. toistuvat bikinikuvat sekä väkivalta-aiheiset kuvat.

Valitettavan moni potentiaalinen yhteistyö on kaatunut siihen, että feedillä on ollut liian paljastavia kuvia, joita ei ole koettu yrityksen brändille sopiviksi.

5. Värikkyys ja hymy toimii

Aitouden lisäksi tänä vuonna tuntuu menevän kaupaksi värikkyys. Värien kanssa käsi kädessä kulkee positiivisuus, iloisuus ja hymyilevät kasvot. Huhujen mukaan Ruotsissa myy vakava malliposeeraus, Suomessa iloiset suupielet.

Ota mallia esim. ihastuttavan Hanna Stefanssonin värien loisteesta!

Siispä, jos värit ovat juttusi, tuo niitä entistä enemmän esille! Jos eivät, unohda tämä, ja keskity omaan tyyliisi.

6. Ota videot haltuun

Miksi? Tässä tulee kolme syytä.

1) Jos kuva kertoo tuhat sanaa, video kertoo ainakin miljoona. Videoiden avulla saat tuotua vahvemmin oman persoonaasi esille. Myös yhteistöistä on helpompi saada kattavampia videoiden avulla.

2) Videot kiinnostavat koko ajan enemmän. Myös meiltä Monochromelta videosisältöjä halutaan ostaa kasvavissa määrin. Näytä tekemiselläsi, että hallitset myös videot!

3) Videoiden avulla sitoutat enemmän. Videot ovat nopeita, tehokkaita ja nautinnollisia tapoja kuluttaa sisältöä – luultavammin myös seuraajasi tykkäävät nähdä sinua videoissa.

Videon ei tarvitse olla 60 sekunnin laadukas minidokumentti elämästäsi, se voi olla myös neljän sekunnin kooste useammasta kuvasta! Tässä tekemäni pyörimis-esimerkki valokuvaaja Omer Levin:in ottamista upeista valokuvista.

Näytä tekemiselläsi, että hallitset myös videot!

A post shared by Matilde Pelkonen (@matilhi) on

7. Pidä seuraajamääräsi jatkuvassa kasvussa ja huolehdi seuraajien sitouttamisesta!

Yrityksen näkökulmasta vaikuttajamarkkinoinnissa kaikista oleellisinta on kohdeyleisö: kenelle viesti välittyy vaikuttajan sisältöjen kautta? Ketä ovat seuraajasi ja kuinka sitoutuneita he ovat?

Yhteisö ja seuraajat ovat kaiken ydin, joten syleile ja pusuttele heitä niin paljon kuin jaksat!

Yhteisö ja seuraajat ovat kaiken ydin, joten syleile ja pusuttele heitä niin paljon kuin jaksat! Kuinka voit tehdä seuraajistasi entistäkin sitoutuneempia? Vastaa aina kommentteihin ja direct messageihin, lähetä sydämiä ja keskustele! Kun juttelet seuraajiesi kanssa, suhde syvenee ja aiemmin ehkäpä etäisestä Instagram-vaikuttajasta muodostuu hetkessä puolituttu kaveri! Mitä läheisempiä seuraajasi ovat sitä luontevampaa myös yhteistöiden jakaminen heidän kanssaan on. Lojaaleista seuraajista seuraa myös seuraajamäärän kasvu, kun tieto positiivisesta suhteesta välittyy eteenpäin myös heidän omissa piireissään.

Vaikuttaja, yritys, kiinnostuitko kuulemaan lisää? Soittele tai laita viestiä meille! Matilde Pelkonen 0405702211 matilde.pelkonen [at] monochrome.fi

Kuinka mitata vaikuttajamarkkinointia?

Vaikuttajamarkkinoinnin mittaaminen tuntuu olevan aihe, joka kiinnostaa monia ja nousee usein esiin. Se kuinka mitata vaikuttajamarkkinoinnin ROI:ta riippuu pitkälti vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteesta. Lähtökohtaisesti tietysti markkinoinnin päätavoite on myynnin lisääminen, mutta on suuria eroavaisuuksia esimerkiksi lähdetäänkö lisäämään uuden tai jo jossain määrin tunnetun tuotteen myyntiä. Myös strategia ja mittarit ovat tällöin erilaiset. Alla on listattuna vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisia tavoitteita ja mitä mittareita tulisi käyttää näihin tavoitteisiin.

Tavoite: Näkyvyys

Jos tavoitteena on pääasiassa suuri peitto ja tunnettuus, kannattaa mitata ensisijassa näyttöjä. Suureen näyttömäärään kannattaa pyrkiä kyseessä ollessa esimerkiksi uusi brändi/tuote, jolla on suhteellisen suuri kohderyhmä. Huomioitavan arvoinen asia kuitenkin on relevantit näytöt kohdeyleisön keskuudessa. Kohderyhmän ollessa laaja, parempaa vastinetta rahoille tulee usein isompien vaikuttajien hyödyntämisestä. Mikäli kyseessä on ennemminkin niche-markkina, tavoittavat pienemmät (asiaan omistautuneet) vaikuttajat tehokkaammin relevantit kuluttajat.

Hanki tarkkaa dataa vaikuttajan seuraajista. Ainakin demografiset seikat on hyvä olla tiedossa, kuten missä seuraajat asuvat ja minkä ikäisiä he ovat. Lisäksi kiinnostuksen kohteet ovat ensisijaisen tärkeitä. On hyvä myös tiedostaa, että joidenkin vaikuttajien postaukset saavat paljon enemmän näyttöjä, mitä heillä on seuraajia ja joillakin taas toisinpäin. Älä siis tuijota sokeasti seuraajamäärää. Hyvä idea on lisäksi käyttää vaikuttajiasisältöjä sponsoroituina postauksina somessa ja näin boostata näyttöjä, samalla muistaen oikea kohderyhmärajaus.

 

Tavoite: Sitoutuminen

Sitoutumisaste mittaa kuinka hanakasti seuraajat reagoivat vaikuttajasisältöön tykkäyksin ja kommentein suhteessa seuraajamäärään. Korkeaan sitoutumisasteeseen panostaminen toimii erityisesti pidempiaikaisena sijoituksena, sillä sitoutumisen voi nähdä mittaavan miten kuluttajat suhtautuvat brändiin tunnetasolla. Kun halutaan siis keskittyä ensisijassa brändimielikuvien luomiseen ja muokkaamiseen, on sitoutuminen hyvä mittari. Tutkimuksemme mukaan erityisesti luotettaviksi ja viehättäviksi koetut vaikuttajat omaavat usein korkean sitoutumisasteen. Muista kuitenkin, että tärkeintä on hyvä yhteensopivuus brändin ja vaikuttajan välillä.

Suosi korkean sitoutumisasteen omaavia vaikuttajia. Instagramin keskimääräinen sitoutumisaste antaa osviittaa hyvään sitoutumiseen. Usein pienemmillä, ns. mikrovaikuttajilla on korkeampia sitoutumisasteita, mutta ei aina. Sponsoroidun sisällön sitoutumisastetta voi mitata ja arvioida vertaamalla sitä vaikuttajan keskimääräiseen sitoutumisasteeseen, sekä vaikuttajan muihin sponsoroituihin sisältöihin. Myös CPE eli cost-per-engagement on relevantti sitoutumisen mittari. Älä myöskään unohda kommenttien merkitystä ja painoarvoa. Myös erilaiset arvonnat ja kilpailut yhteistyössä vaikuttajien kanssa ovat erinomaisia keinoja sitoutumisen lisäämiseen.

 

Tavoite: Sisältö

Sosiaalisen median vaikuttajat ovat usein sisällöntuotannon ammattilaisia ja heidän tuottamansa sisältö on tykättyä ja autenttista. Tämä sisältö toimii sosiaalisen median ympäristössä, mutta käyttöympäristön ei tarvitse rajoittua someen. Some on muuttanut tapoja millä katsomme ja käsittelemme eri sisältöjä ja tämä pätee myös mainontaan. Kosketuspinnat ja samaistuttavuus toimivat ja ns. perinteinen kliininen mainosmateriaali tähän harvoin pystyy. Kannattaa lisäksi muistaa, että käyttöoikeuksien neuvotteleminen vaikuttajasisällön hyödyntämiseen myös muussa markkinoinnissa ja kanavissa on usein marginaalinen verrattuna markkinointimateriaalin muun tuottamisen kustannuksiin. Lisäksi lopputulos on mitä luultavimmin paljon puhuttelevampi, aidompi ja samaistuttavempi.

 

 Valitse vaikuttajia, joiden sisältö on korkealaatuista sekä tyyliltään täysin brändin linjaan sopivaa. Laadi selkeät ohjeet toivotusta sisällöstä, mutta muista jättää myös luovaa vapautta vaikuttajille. Vertaile vaikuttajien luoman sisällön aikaansaamia reaktioita aikaisempiin sisältöihin. Laske materiaalien tuottamisen vaihtoehtoiskustannus.

 

Tavoite: Suora liikevaihto

Joskus halutaan suoraa kovaa myyntiä ja tietää todistetusti ja tarkasti markkinointitoimenpiteiden välitön teho. Tällöin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuutta voi mitata esim. affiliate-linkeillä, alennus-/promootiokoodeilla sekä Google Analyticsillä. Joihinkin tapauksiin sopii myös ns. eristetty markkinointi. Eli kun tietyllä aikavälillä kaikki markkinointitoimenpiteet keskittyvät vaikuttajamarkkinointiin, voidaan sen suoraa vaikutusta liikevaihtoon mitata suhteellisen luotettavasti.

 

Muista, että yhteen viestiin ei tulisi sekoittaa liian montaa viestiä ja sanomaa. Suoraan myyntiin kannustava vaikuttajayhteistyö jää kuitenkin helposti irralliseksi ja pinnalliseksi. Suosi parhaiden tulosten saavuttamiseksi rakenteena tarinankerrontaa ja toistoja, joihin kaupalliset koodit linkittyvät. Mittaa vaikuttajia yksilötasolla ja sitouta parhaat tulokset tuovat pitkäaikaisiksi strategisiksi brändilähettiläiksi.

 

Loppuhuomio: On kuitenkin tärkeää muistaa, että usein paras markkinointi herättää tunteita. Vaikuttajamarkkinointi erityisesti on hedelmällinen keino tunteita herättävän markkinoinnin luomiseksi. Tunteita on kuitenkin hankalaa mitata.  

 

Tekstin kirjoittanut Monochromen perustajajäsen ja toimitusjohtaja Emma Naumanen

 

Herbina-yhteistyössä herätettiin tunteita ja tuotettiin laadukasta sisältöä myös nostettuun mainontaan.  

Katso esimerkki korkean sitoutumisen kampanjasta tästä.

Caseen kuinka lisätä suoraan ja mitattavasti uusia asiakkaita tästä.

Helmikuun vaikuttaja­haastattelussa Hilla ja Inari: “Repikää kaikki haavat vaan auki”

Hilla ja Inari

kirjoittanut Matilde Pelkonen kuvat Omer Levin

Tapaan podcast-vaikuttajat Hillan ja Inarin keskustellaksemme kaupallisista sisältöyhteistöistä. Hilla ja Inari on Hilla Körkön ja Inari Nikkasen feministinen podcast-ohjelma, jonka suosio ja kuuntelijamäärä kasvavat kovaa tahtia. Puolitoistavuotiaalla podcastilla kuuntelijoita on tällä hetkellä noin 2000–4000 jaksoa kohden. Tavoite tälle vuodelle on olla Suomen kuunnelluin.

Hilla ja Inari huokuvat itsevarmuutta ja innostusta. Eikä syyttä, itsekin fanitan Hillaa ja Inaria. Yhtenä syynä siihen on Hillan ja Inarin taito puhua aiheesta kuin aiheesta ihanan luontevasti ja rohkean avoimesti. Ystävykset keskustelevat henkilökohtaisella tasolla yhteiskunnallisesti merkittävistä aiheista, kattoteemana intersektionaalinen feminismi.

Inari opiskelee sosiaalipsykologiaa, Hilla sosiologiaa. Tähän asti podcastia on tehty opintojen ohessa omaksi iloksi. Nyt suosion kasvaessa Hilla ja Inari käyttävät podcastin sisällön suunnitteluun ja tuottamiseen yhä enemmän aikaa. Uusi jakso julkaistaan kerran kahdessa viikossa, keskiviikkoisin.

Voisitteko kertoa omin sanoin mitä teidän podcast käsittelee?

H&I: Keskustellaan henkilökohtaisesti, yhteiskunnallisen rajapinnassa, populäärillä tasolla.

Onko jotain aiheita, joista ette halua puhua?

H: Puhutaan tosi vapaasti. Niin kuin Maria Veitolakin ohjeisti meitä “Repikää vaan kaikki haavanne irti”. Niin me ollaan tehtykin ja se on hyvä vinkki muillekin podcast -tekijöille.
I: Tätä meiltä ei ookaan ennen kysytty, täytyy vähän miettiä. No ainakaan läheisistä.
H: Ja recent henkilökohtaisista jutuista. Ei me ihan koko totuutta kerrota.

Suunnitteletteko etukäteen jaksoja?

H: Yleensä noin viikko ennen seuraavaa jaksoa päätetään sen aihio, sen jälkeen kerätään aiheen ympäriltä ajatuksia ylös. Ennen äänityspäivää nähdään kupillisen ääressä ja käydään läpi mitä halutaan sanoa.
I: Äänityspäivänä ollaan noin kolme tuntia studiossa. Ensimmäinen tunti tehdään synopsis valmiiksi ja loppuaika äänitetään.

Mitä se synopsis sisältää?

H: Tykkään paljon kirjoittaa ja suunnitella synopsista eli käsikirjoitusta. Synopsiksessa jakson aihe on jaettu kolmeen tai neljään osioon, niihin joiden välissä tulee jingle. Synopsiksesta käy myös ilmi mitkä osiot kumpikin alustaa.

Tiedättekö siis etukäteen mitä kumpikin aikoo sanoa?  

I: Ei, ei. Ollaan suunniteltu mistä aiheista kumpikin haluaa puhua, mutta tarkka sisältö selviää toisellekin vasta äänityksen aikana. Muuten homma ei toimi.

Editoitteko jaksoja paljon?

H: Tosi vähän. Itseasiassa haaveilen siitä, että joskus kokeiltaisiin nauhoittaa monta tuntia ja siivilöitäisiin siitä julkaistavaksi vain se paras osa.

Mitä tavoitteita teillä on tälle vuodelle?

H: Tehdä samaa kuin nyt, mutta laajentaa formaattia. (Hilla tekee käsillään eteenpäin aukeavaa suppiloa kuvaavan liikkeen). Aiotaan saada lisää näkyvyyttä, panostaa enemmän Instagramiin, tehdä myös radiota ja kaupallisia juttuja. Tavoitteenamme on olla Suomen suosituin podcast [kuuntelumäärässä mitattuna]. Parashan me totta kai jo nyt ollaan (positiivista ironiaa havaittavissa äänessä).

Oletteko kiinnostuneet kaupallisista yhteistöistä?

H&I: Ehdottomasti, kunhan se istuu meidän arvoihimme. Meidän arvoja on feminismi, intersektionaalisuus ja veganismi.

Voisinko saada vielä podcast vinkkejä?

H&I: Toki.

Värvet (Kristoffer Triumf tekee syvähaastetteluja esim. First Aid Kit -haastattelussa)
Alex & Sigges podcast (Tämä on Ruotsin kuunnelluin podcast. Vähän hömppiä, mutta hyviä tekemään podcastia)
Under Huden
Flora & Frida
Fredagspodden med Hannah & Amanda
En Varg Söker Sin Pod – Liv Strömquist & Caroline Ringskog (vähän niin kuin me)

Kiitos kivasta tapaamisesta, toivottavasti päästään tekemään paljon yhteistöitä tulevaisuudessa. Hilla ja Inari ovat mukana toteuttamassa Monochromen kanssa Storytel -äänikirjasovelluksen sekä EMMA – Espoon modernin taiteen museon 14.2. avautuvan Meret Oppenheim -näyttelyn sisältöyhteistöitä.

Haastattelun jälkeen otetaan kuvat studiossamme. “Otetaanko sellaisia ‘Strong Independent Woman’ -kuvia?”, valokuvaaja Omer Levin kysyy pilke silmäkulmassa.

Ihan strong independent kuvia kiitos, Inari vastaa.

Kuuntele Hillaa ja Inaria tästä.
Hillan ja Inarin Instagramiiin pääset tästä

Inari vasemmalla, Hilla oikealla.

Tärkeimmät uudet Instagram Stories –ominaisuudet markkinoijille

Syyskuussa 2O17 Instagram saavutti 8OO miljoonan käyttäjän rajan, joista 5OO miljoonaa ovat aktiivisia päivittäisiä käyttäjiä. Instagramin kilpailija Snapchat kertoi elokuussa 2O17, että sillä oli 173 miljoonaa aktiivista päivittäistä käyttäjää. Nämä luvut alleviivaavat Instagramin tärkeyttä ja kannattavuutta vaikuttajamarkkinoinnin kanavana. Instagram kehittyy kovaa tahtia, ja kasvaa sen uusien ominaisuuksien myötä. Tässä blogitekstissä kurkistamme Instagram Storiesin uusiin ominaisuuksiin, joita markkinoijan kannattaa hyödyntää.  

Kuka olisi uskonut syksyllä 2O16, kun Instagram Stories ominaisuus julkaistiin, että siitä tulee suuri menestys? Instagram Stories on Snapchat My Storiesin tapaan toimiva, välittömään kuvanjakoon tarkoitettu toiminto, jossa kuvat säilyvät yleisön näkyvillä maksimissaan 24h. Kuulun itse siihen ikäryhmään, joka vielä jonkin verran käyttää Snapchattiä, ja en ymmärtänyt alkuunkaan miksi kukaan käyttäisi Instagram Stories -ominaisuutta, kun Snapchatissä on tismalleen samanlainen. Loppujen lopuksi Instagram Storiesin menestys perustuukin juuri siihen, että käyttäjien kynnys postata sisältöä Instagramissa madaltuu ja kuvien tai videoiden ei tarvitse olla huolellisesti muokattuja. Instagram Stories loi kaivatun raon ns. epätäydelliselle materiaalille, joka ei ole tarpeeksi huoliteltua omalle feedille postattavaksi, mutta jonka käyttäjä haluaa kuitenkin jakaa seuraajiensa kanssa.

Kiinnitä parhaat Storiesit profiiliin

Joulukuussa 2O17 julkaistiin uusi Stories ominaisuus nimeltään Stories Highlights. Uusi ominaisuus osaltaan kumoaa Storiesin alkuperäistä merkitystä 24 tuntia profiilissa säilyvänä sisältönä, sillä nyt omat Instagram Storiesit pystyy kiinnittämään omaan profiiliin haluamakseen ajaksi. Stories Highlights on kuitenkin varsin fiksu lisä, jonka avulla käyttäjät voivat säilyttää hienoimmat Storiesinsa niin pitkään kuin haluavat.

Olemme Monochromella jo jonkin aikaa hyödyntäneet Instagram Stories- ominaisuutta myös kampanjoissamme liittämällä sen osaksi vaikuttajien postauskokonaisuuksia. Näin markkinoijan näkökulmasta on hyvä luoda sisältöön moniulotteisuutta ja tuoda vaikuttaja entistä lähemmäs kuluttajaa rennon Instagram Storiesin välityksellä. Stories Highligts ominaisuusmahdollistaa sen, että markkinointimateriaali voidaan säilyttää profiilissa sovitun ajan, joka mahdollistaa entistä laajemman näkyvyyden.

Mikä parasta, vaikka olisit unohtanut tallentaa tarinasi, löydät sen omasta yksityisestä Stories-kansiostasi, josta pystyt lisäämään sen Highlights -osioon milloin tahansa. Alla tutorial video, josta selviää, kaikki tarvittava Instagram Storiesin kiinnittämiseksi profiiliin.

Yhdellä pyyhkäisyllä ostoksille

Yksi Instagramin heikkouksista yritysten näkökulmasta on kauan ollut se, että postauksiin ei voi lisätä suoria linkkejä nettisivuille. Nyt kuitenkin suuret vaikuttajat, joilla on aidoksi todennettu profiili, tai business profiili ja yli 1O OOO seuraajaa, voivat lisätä Instagram Storiesiinsa linkin, josta pääsee suoraan heidän haluamalleen nettisivulle. Näin seuraajat pääsevät tekemään ostoksia vain yhdellä pyyhkäisyllä.

Aidoksi todennetun profiilin, jossa näkyy sininen väkänen nimen vieressä voivat saada vain isommat vaikuttajat ja brändit, jotka Instagram on vahvistanut olevan aitoja ja oikeita käyttäjiä, eikä julkisuuden henkilöiden fanisivuja tai feikkikäyttäjiä.

Alunperin Stories linkkaus oli mahdollista vain yli miljoonan seuraajan käyttäjille, jonka jälkeen raja laskettiin kymmeneen tuhanteen. Nyt odotammekin, että milloin tämä Storiesin linkkiominaisuus avataan mahdolliseksi myös pienemmille vaikuttajille ja saataisiin laajempaan käyttöön. Tyypillisesti uudet ominaisuudet avataan ensin vain ammattilaisten käyttöön, ja myöhemmin koko käyttäjäkunnalle.

Kirjoittanut Sara Klossner

Lähteet:

Instagram monthly users, Instagram hits 800 users, Instagram Stories, Instagram Story links

 

Instagram Stories -äänestys, uusia mausteita markkinointiin.

Instagramissa voi nyt kysyä helposti seuraajien mielipidettä Stories -osion äänestysominaisuudella, jonka Instagram toi käyttöön lokakuun alussa. Valitsemalla kaksi seuraajien klikattavissa olevaa vaihtoehtoa, pääsee nopeasti selville vaikkapa siitä, että sopiiko laskiaispullaan seuraajien mielestä paremmin hillo vaiko mantelimassa.
Seuraajat pääsevät näkemään heti äänestettyään sen hetkisen äänestystuloksen, mutta eivät voi enää muuttaa omaa jo annettua ääntään.
Äänestäjien on kuitenkin hyvä muistaa, että äänestys ei ole anonyymi. Vaikka muut käyttäjät eivät näekään yksittäisiä ääniä, näkee äänestyksen omaan storyynsa luonut henkilö sen, minkä vaihtoehdon kukin seuraaja on valinnut.

 Miten tätä toimintoa kannattaa käyttää?

Äänestäminen tuo uuden, interaktiivisen ulottuvuuden Instagramin käyttöön. Kynnys vastaamiseen on matala, koska tarvitsee vain täpätä näyttöä. Äänestyksen pystyyn laittamalla saa välitöntä palautetta seuraajilta siitä, mikä juuri heitä nyt kiinnostaa.
Äänestykset ovat voimassa 24 tuntia, niin kauan kuin Instagram Stories:it näkyvät. Seuraajia voi kuitenkin aktivoida olemaan nopeita äänestäjiä kertomalla heille, että äänestys on voimassa esimerkiksi vain seuraavan tunnin ajan. Yleisö odottaa mielenkiinnolla seuraavaksi tapahtuvaa, jos he ovat itse päässeet vaikuttamaan seurattavan valintoihin. Tämä Instagrammaaja antoi seuraajiensa päättää kaiken, mitä hän tekisi päivän aikana. Loppujen lopuksi hän päätyi muun muassa liikkumaan nilkuttaen koko päivän, osallistui taidenäyttelyn avajaisiin ja löysi itsensä yöbussista matkalla Brysseliin.

Miten yritys ja markkinoija voi hyötyä Instagram-äänestyksistä?

Kun yritys pystyy ratkaisemaan asiakkaan ongelman, on mahdollisuus tehdä kauppaa. Instagram-äänestyksellä voidaan päästä asiakkaan tarpeiden lähteelle ja tarjota samalla täydellistä tuotetta tai palvelua, joka täyttää asiakkaan tarpeet. Instagram-äänestykset ovat käteviä myös seuraajien sen hetkisten mielipiteiden kuulostelemiseen.
Kosmetiikan jälleenmyyjä Nykaa kysyi seuraajiltaan haluavatko seuraajat mieluummin kosteutusta vai hehkua iholleen esittäen samalla Call to Actionin, jolla kuvaa ylöspäin vetämällä pääsee heti ostamaan tai tutkimaan tuotteita, jotka olivat äänestyksessä mukana. Vastattuaan kysyttyyn kysymykseen, on kuluttaja sitoutuneempi tutkimaan tuotteita verkkokaupassa ja mahdollisesti valmis klikkaamaan sen ostoskoriin!

Millaisia kysymyksiä markkinoijan kannattaa äänestyksessä esittää?

Tässä muutamia esimerkkejä millaisilla äänestyksillä voidaan saada aikaan reaktioita ja mielipiteitä.

  • Millaisia palkintoja seuraajat haluavat, jos järjestät arvontoja sosiaalisessa mediassa?
  • Minkä tuotteen voisi lanseerata seuraavaksi?
  • Mikä olisi hyvä ajoitus seuraavan tapahtumalle tai arvonnalle. MIkä olisi hyvä ajankohta sosiaalisen median livelähetykselle? 
  • Anna seuraajien päättää yksityiskohdista. Adidas antoi seuraajien suunnitella äänestyksen perusteella omat kengät, jotka oli mahdollista voittaa omaksi.

Kuinka sitouttaa seuraajat äänestyksillä? 

Businessguru ja sosiaalisen median vaikuttaja Gary Vaynerchuk on kehittänyt seuraajien sitouttamiseksi 60 second clubin. Mikäli seuraaja on tykännyt ja kommentoinut postattua julkaisua 60 sekunnin kuluessa julkaisusta, on hänellä mahdollisuus voittaa Vaynerchukin yritykseen liittyvä mainoslahja! Vaynerchukin seuraajat ovat erittäin sitoutuneita, he odottavat kuumeisesti milloin julkaistaan uutta sisältöä ja reagoivat nopeasti. Tätä Instagramin algoritmi suorastaa rakastaa ja julkaistu sisältö näkyy huomattavan suurelle joukolle ihmisiä!

Mitä enemmän seuraajat ovat vuorovaikutuksessa Instagram-tilisi kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä Instagramin algoritmi jakaa ja näyttää juuri sinun sisältöäsi. Lyhyesti sanottuna sitoutuminen on kultaa ja äänestykset voivat auttaa sitoutumisen lisääntymisessä. Kuinka sitten seuraajat saadaan odottamaan seuraavaa äänestystä? Antamalle heille jotain odottamisen aihetta. Ilmoita etukäteen, että äänestykseen osallistujat saavat erityisiä etuja. Tunnin kuluttua postaamisesta ilmoitetaan äänestykseen osallistuneiden kesken arvotut palkinnot. Tämä rohkaisee seuraajia pitämään silmällä sisältöä, joka on tulossa, sekä osallistumaan kun julkaisu on tapahtunut.

 

Kirjoittaja: Heidi Suutari 

Lähteet:

curalate.com

blog.tailwindapp.com

vice.com

seakernews.com