Kuinka hyödynnät tekoälykuvitusta markkinoinnissa?

Tekoälykuvitustyökalut ovat tulleet jäädäkseen. Tekoälykuvitus on kaivattu lisä markkinoinnin ja visuaalisen viestinnän ammattilaisille työskentelyn tueksi. Generatiivisen AI:n avulla saa luotua monipuolisesti kuvia ammatillisiin tarpeisiin sekä haettua inspiraatiota visuaalisiin projekteihin. Tekoälykuvat syntyvät teknologian avulla kun käyttäjä antaa sille syötteen, esimerkiksi tekstikuvauksen. Tässä vieraskynä blogikirjoituksessa MasterMain AI-asiantuntijat jakavat seitsemän tapaa Midjourneyn ja muiden AI-kuvitustyökalujen hyödyntämiseen vaikuttajamarkkinoinnissa ja muussa sisällöntuotannossa.

 

Tuotekuvat

Saat luotua tekoälyllä tuotekuvia kampanjoihin sopien. Tekijänoikeudet huomioiden voit hyödyntää kuvareferensseinä yrityksen omaa kuvamateriaalia ja tekoäly osaa sen pohjalta luoda uutta samantyylistä sisältöä.

Mainoskuvat

Parhaassa tapauksessa yrityksesi/asiakkaasi on kokeilunhaluinen hyödyntämään AI-kuvia mainonnassa. Tekoälyllä luoduissa mainoskampanjoissa vain mielikuvitus on rajana.

Kuvituskuvat

Yritykset tarvitsevat valtavan määrän kuvituskuvia erilaisiin tarkoituksiin esimerkiksi verkkosivuille, uutiskirjeisiin, blogipostauksiin sekä sisäiseen viestintään. Saat luotua ne nopealla aikataululla, eikä sinun tarvitse odotella kuvia valokuvaajalta.

Mielenkiintoisen kuvasisällön luominen someen

Voit toteuttaa hetkessä kuvavirrasta ja kilpailijoista erottuvaa korkearesoluutioista sisältöä esimerkiksi Instagram-feediin, Youtube-thumnaileiksi ja TikTok-kuvavideoiksi.

Luovat kuvaprojektit

Saat luotua tekoälyn avulla kuvia, jotka eivät olisi muuten mahdollisia. Esimerkiksi FaceSwap-vaikuttajakuvat ovat huomiota herättävä lisä mihin tahansa markkinointiaktivointiin!

Inspiraatio

AI-kuvitustyökalut toimivat erinomaisena inspiraation lähteenä silloin kun luovuus ei kuki tai kun kaipaat lisäideoita! AI osaa toteuttaa omat ideat ja tuoda niihin ominaisuuksia, joita itse ei olisi osannut edes keksiä.

Suunnittelu ja konseptointi

AI-kuvituksen avulla saat kuvitettua suunnitelmat esimerkiksi tapahtumiin. Voit myös visualisoida asiakkaille tulevia projekteja. Kaikki asiakkaat eivät ole vielä valmiita käyttämään mainonnassa tekoälyn luomia kuvia, mutta säästät aikaa tarjousvaiheessa luomalla suunnitelmakuvat AI:lla. Vapauta AI:n avulla luovuutesi ja visualisoi villeimmätkin ideasi!

Tekoälykuvitusta hyödyntämällä voi esimerkiksi ”lennättää” vaikuttajat tropiikkiin, ilmasto- ja kustannnusystävällisesti!
 
Tekoälykuvituksella on useita hyötyjä perinteiseen kuvatuotantoon verrattuna:

  • Ajalliset säästöt

    Tuote- ja kuvituskuvien tuottaminen sitoo paljon yrityksen aikaresursseja. Tekoälyn avulla voit tuottaa yrityksesi brändi-ilmeen mukaisia kuvia vain murto-osalla siitä ajasta, kuin mitä kuvausten suunnitteluun, toteutukseen ja muuhun hallinnointiin menisi.

  • Rahalliset säästöt

    Kuvauksien järjestäminen on kallista ja etenkin pienet ja keskisuuret yritykset tuottavat tämän vuoksi uusia kuvia harvakseltaan. Tuottamalla osan kuvista AI:n avulla, yrityksellä on käytössään suurempi määrä kuvia eikä muutamaa kuvaa tarvitse ns. kierrättää käytössä.

  • Kilpailuetu

    Luomalla kuvia AI:n avulla erottaudut kilpailijoistasi, luot käyttäjille mielenkiintoista kuvasisältöä ja luot SEO-hyötyjä.

  • Omaperäisyys

    Midjourneyn avulla saat luotua kuvasisältöä, jota muuten ei olisi mahdollista saavuttaa. Reaalimaailman rajoitteet eivät sido kuvatuotantoa, kun luot kuvat AI:n avulla.

Tekoäly toimii parhaiten työskentelysi tukena, ei täysin korvaamaan omaa tai sisällöntuottajien työpanosta. Tekoäly kaipaa vielä rinnalleen ihmisen kriittistä ajattelua virheiden tai loogisten aukkojen havaitsemiseen. Yksikään työkalu ei toimi vielä virheettä. Tekoäly myös osaltaan toisintaa reaalimaailmaa ja eettiset vaikutukset on arvioitava tekoälyn kohdalla samoin kun ihmisen luoman sisällön. Tekoäly on hyvä renki, huono isäntä.

AI-kuvilla on helppo visualisoida suunnitelmia vaikuttavasti.
Lista erilaisista AI-kuvitustyökaluista:
  • Midjourney
  • Dall-e 
  • Firefly
  • Stable Diffusion
  • RunwayML
  • Deepdream
  • Artbreeder
  • Dream by Wombo

+Chat GTP Hyödynnä Chat GTP:tä ja muita vastaavia keskustelubotteja luodaksesi parempia prompteja ai-kuvitustyökaluihin. 

Kirjoittajat:

Sagal Kouki – Toimitusjohtaja MasterMai
Helsinkiläinen kasvumarkkinoinnin moniosaaja. Sagal on työskennellyt vuosikymmenen aikana useissa kansainvälisissä kasvuyrityksissä hakukoneoptimoinnin, maksetun mainonnan sekä CRM:n ja asiakasdatan parissa. Viimeisimmät vuodet hän on johtanut erilaisia digitaalisia tuotekehitysprojekteja.

Matilde Pelkonen – Kouluttaja MasterMai
Matilde Pelkonen on markkinoinnin visionääri, joka jakaa mielellään kokemuksensa ja innovatiiviset ratkaisunsa markkinoinnin haasteisiin. Hänen koulutuksellinen taustansa kasvatustieteiden että kauppatieteiden alalta antaa hänelle ainutlaatuisen näkökulman opetukseen. Matilden koulutuksissa korostuu luovuuden ja teknologian yhdistäminen.

Mastermaista
Mastermai on alkuvuodesta 2024 perustettu yritys, jonka tarvoitteena on auttaa markkinoinnin ja visuaalisen viestinnän ammattilaisia ja muita kuvituksesta kiinnostuneita oppimaan ja hallitsemaan tulevaisuuden taidot. Keväällä 2024 tarjolla on kursseja tekoälykuvitukseen. Verkkokurssiemme avulla opit Midjourney-työkalun käytön perusteet ja opit hyödyntämään AI-kuvitusta omassa työssäsi tai taiteellisissa projekteissasi. Ilmoittaudu mukaan osoitteessa mastermai.fi.

Jaa artikkeli!