Mullistuuko etenkin pienempien vaikuttajien sisällöntuotanto näiden Instagramin uusien ominaisuuksien myötä?

Instagram on lanseerannut paljon uusia ominaisuuksia viime vuosien aikana, ja jälleen on aika kerrata mitä muutoksia sovellukseen on tullut ja tulossa. Linkkitarrat ovat tulleet korvaamaan vanhat swipe up -linkit ja elokuun lopussa ominaisuus rantautui myös Suomeen. Toinen uusi ominaisuus “Collab” taas on tällä hetkellä käytössä ainoastaan Intiassa ja Britanniassa, mutta toivomme että mekin pääsemme sitä pian kokeilemaan. Povaamme, että nämä uutuudet tulevat vaikuttamaan etenkin pienempien vaikuttajien sisällöntuotantoon ja kaupallisiin yhteistöihin!

 

1. Hyvästit swaippaamiselle, hello linkkitarrat! 

Linkkien käyttö Instagramissa on oleellinen osa uutisointia ja myös monia kaupallisia yhteistöitä. Swipe up -linkeille on kuitenkin nyt aika sanoa hyvästit, sillä jatkossa linkit voi lisätä tarinoihin linkkitarran kautta. Linkkitarra on näkyvämpi kuin Swipe up -linkki, ja sen voi asettaa mihin tahansa kohtaan omaan tarinaan aivan kuten esimerkiksi kysymystarran tai lokaation. Tarrasta näkee myös kohdelinkin ensimmäisen osan, joten tiedät heti mihin sivulle olet itsesi klikkaamassa, tuoden enemmän läpinäkyvyyttä mm. yhteistöihin. 

Instagram on testannut uutta linkkitarraa kesäkuusta alkaen ja elokuun lopussa ominaisuus lanseerattiin laajempaan käyttöön maailmalla, mukaan lukien täällä Suomessa. Olet siis jo saattanut bongata näitä. Tähän asti swipe up -linkit ovat olleet käytössä tileillä, joilla on yli 1O OOO seuraajaa.

Monet sisällöntuottajat ovat toivoneet mahdollisuutta lisätä linkkejä myös tileille jolla on alle 1O OOO seuraajaa ja vaikka tällä hetkellä uutuus on edelleen käytössä niillä henkilöillä, joilla on myös aiemmin ollut swipe up -linkkiin mahdollisuus, testaa Instagram ominaisuutta nyt myös pienemmillä tileillä.

Testijakson aikana Instagram seuraa julkaistaanko linkkien avulla esimerkiksi väärää tai harhaanjohtavaa tietoa. Vielä ei ole tietoa tulevatko linkkitarrat pysyvästi myös pienemmille tileille, vai jääkö 1O OOO seuraajan vaatimus edelleen voimaan. Linkkejä ei näillä näkymin olla lisäämässä muualle kuin tarinoihin, eli esimerkiksi Feed-, tai Reels -julkaisuihin ei edelleenkään saa suoria linkkejä. 

Miten saat linkkitarran itsellesi?

Päivitä Instagram-sovellus, hae tarinoiden tarroista “linkki” ja anna URL-osoite, johon haluat tarran linkittävän. Napauta linkin alla “Näytä esikatselu” nähdäksesi, miltä linkki näyttää, kun joku avaa sen. Kuka tahansa, joka voi nähdä tarinasi, voi napauttaa tarraa ja siirtyä linkin osoitteeseen.

 

Miten uutuus tulee näkymään vaikuttajamarkkinoinnissa ja kaupallisissa yhteistöissä?

Kaupallisissa yhteistöissä seuraaja näkee nyt suoraan mihin osoitteeseen linkki vie, joka lisää läpinäkyvyyttä. Vaikuttajat voivat myös asettaa linkin paljon selkeämmin tarinaan esille, tehden klikkaamisesta helpompaa. Toisaalta klikkien määrä saattaa myös vähentyä, kun niin sanotuilta “vahinkoklikkauksilta” vältytään ja jos linkki sijoitetaan hankalaan kohtaan. 

Linkin klikkaukset ovat yksi monista mittareista kaupallisissa yhteistöissä, joten on mielenkiintoista seurata tuleeko lukuihin jotain muutosta tämän uutuuden myötä. Uusi linkkitarra on luultavasti monelle jonkin aikaa niin sanotusti “tuntematon” ominaisuus, ja vaatii totuttelua ennen kuin sen käyttö yleistyy. Mikäli Instagramin linkkitestijakso pienemmillä tileillä on onnistunut ja saamme linkit laajasti käyttöön, muuttuu monen sisällöntuottajan elämä varmasti helpompaan suuntaan. Yhteistöiden lisääntyminen voi olla mahdollista, sillä onhan esimerkiksi verkkokauppaan ohjaaminen suoraan tarinasta huikea lisä yhteistyöhön ja saattaa myös vaikuttaa vaikuttajavalintoihin. Tämä lisäisi vaikuttajamarkkinoinnin tuloksellisuutta ja mahdollistaisi tarkemman raportoinnin myös pienempien vaikuttajien kohdalla. 

Linkkien muuttuminen tarramuotoon tarkoittaa, että myös totuttua sanavarastoa tulee muuttaa. Muistathan siis vaikuttajana “swaippaamisen” sijaan kehottaa seuraajia klikkaamaan linkkiä!  

 

2. Let’s collab! 

Toinen täysin uusi ominaisuus, jota Instagram testaa parhaillaan on kahden henkilön yhteistyössä tehdyt julkaisut. “Collab” ominaisuus auttaa sisällöntuottajia tekemään yhteistyötä toistensa kanssa Feed-, Reels-, ja IGTV -julkaisuissa. Tämä tarkoittaa sitä, että sama julkaisu tulee kahdelle eri tilille ja molempien käyttäjänimet näkyvät seuraajille julkaisun yläkulmassa. Ideana on saada molemmille sisällöntuottajille enemmän näkyvyyttä sekä sitoutumista, kun julkaisu näkyy laajemmalle yleisölle. Collab-ominaisuutta testataan tällä hetkellä Intiassa ja Britanniassa, vielä ei ole tietoa milloin tämä voisi laajentua myös muihin maihin. Ominaisuudesta ilmoitettiin Twitterissä heinäkuussa.

 

Miten saat tehtyä “collab” julkaisun?
  1. Avaa Instagram ja aloita uuden julkaisun tekeminen.
  2. Napauta “Merkitse ihmisiä” ja kutsu toinen henkilö käyttämällä “Kutsu yhteistyökumppani”. 
  3. Etsi haluamasi henkilö ja kutsu heidät mukaan. Sinun täytyy odottaa kutsumasi henkilön hyväksyntää ennen kuin voit julkaista, ja molempien profiilien täytyy olla julkisia. 

Julkaisu näkyy identtisenä molempien tileillä, myös kaikki sitoutuminen on yhteistä. Mikäli siis kommentoit käyttäjän X kuvaa joka on tehty yhteistyössä, näkyy täysin sama kommentti myös henkilön Y profiilissa.

Miten uutuus tulisi näkymään vaikuttajamarkkinoinnissa ja kaupallisissa yhteistöissä?

Mikäli myös collab-ominaisuus rantautuu Suomeen, saisimme tästä kustannustehokkaan tavan saada enemmän näkyvyyttä kaupallisissa yhteistöissä. Vaikuttajat tekevät usein yhteistyötä keskenään, ja myös asiakkaat saattavat toivoa yhteistöitä joissa vaikuttajat linkittävät sisältöjä ristiin tai ohjaavat toistensa sisältöihin. Collab mahdollistaa näkyvyyden useammalla tilillä, vähentäen tarvittavan työn määrää joka menisi kahteen täysin erilliseen julkaisuun. 

Jäämme innolla odottamaan miten nämä muutokset konkreettisesti vaikuttavat vaikuttajamarkkinointiin tulevaisuudessa. Jos haluat keskustella lisää aiheesta, ole meihin rohkeasti yhteydessä.

Tekstin kirjoittanut Iina Väyrynen. 

Lähteet:

Carman, A. (2021). Instagram tests letting anyone share a link in stories. 

Perez, S. (2021). Instagram is ditching ‘swipe up’ links in favor of stickers. 

Wersm (2021). Instagram Tests New ‘Collab’ Feature That Lets Two Accounts Post Together. 

Capital FM (08/2021). How To Get The New Instagram Collaborative Feature On Posts And Reels.

Shah (07/2021) https://twitter.com/vishalshahis/status/1417884832323964930 

 

Jaa artikkeli!