Twitch – piilevää potentiaalia markkinoijille?

Oletko miettinyt oman Twitch-tilin perustamista tai markkinointia Twitchissä? Oikeastaan sillä ei väliä vastasitko kyllä vai ei, luettuasi tämän postauksen tiedät paremmin voisiko Twitch olla varteenotettava media myös sinulle.

Jo vuonna 2011 perustettu live-striimauspalvelu Twitch on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median kanavista, tarkemmin sanottuna maailman 32. vierailluin verkkosivusto yli miljardilla kuukausittaisella kävijämäärällä. Muun muassa TikTok ja Ebay jäävät listauksessa Twitchin kannoille.

Huolimatta Twitchin hurjasta suosiosta harva markkinoija Suomessa on hyödyntänyt sen potentiaalia. Luultavasti, koska useimmalle (meistä) markkinoijista henkilökohtainen kosketuspinta Twitchiin on melko ohut, ellei olematon.

Mikä on Twitchin erikoisuus ja mitä siellä tehdään?

Twitchissä striimaajat (kutsutaan toisinaan myös juontajiksi) suoratoistavat livenä tekemisiään, useimmiten videopelejen pelaamistaan. E-turnaukset keräävät myös huimasti katsojia.

Pelisisältöjen lisäksi Just Chatting -kategoria on Twitchissä suosittu. Just Chatting -striimeissä esimerkiksi kokataan, urheillaan, tehdään musiikkia, taiteillaan tai ihan vain jutellaan niitä näitä.

Katsoja valitsee suosikkistriiminsä lukuisista vaihtoehdoista (aiemmin striimattujakin vahtoehtoja voi katsoa, ne säilyvät Twitchissä striimaajan käyttäjätyypistä riippuen 14-60 päivää).

Live-striimin chatissä voi keskustella muiden katsojien kanssa, myös osa striimaajista osallistu aktiivisesti keskusteluun. Tunnelma on kuin isossa kaveriporukassa!

Moni katsoja pelaa itse samalla kun katsoo livestriimiä. Twitch tekee pelaamisesta sosiaalista ja yhteisöllistä.

Monelle striimajalle striimaus on työ. Pääasiallinen tulonlähde Twitchissä on kanavan maksullinen tilaaminen (striimaja voi jakaa osan sisällöistään vain tilaajille) sekä striimaajan itse määrittämät toiminnot, joita tapahtuu maksua vastaan. Toiminto voi olla esimerkiksi tanssishow tai huudahdus!

Tältä näyttää Twitchin striimien selausvalikko.

Ketkä käyttävät Twitchiä? Kenet sieltä tavoittaa?

Twitchin erinomaisuus piilee siinä, että sen kautta tavoittaa ne, joiden tavoittaminen useimmiten muuten on hankalaa: Nuoret noin 15-3O -vuotiaat miehet, useimmiten ei-kaupunkilaiset.

Tarkkoja lukuja Twitchin käyttäjistä Suomessa ei ole, mutta osviittaa antaa suomalaisten suomenkielisten striimajien seuraajamäärät. Officialandypyrolla on 262 OOO seuraajaa ja toisiksi katsotuimmalla suomenkielisellä Laeppastreamilla on 157 OOO seuraajaa.

Myös muista medioista tutut kasvot ovat aloittaneet livestriimauksen. Twitchin välitön livestriimi tutustuttaa Erna Huskoon (officialernahusko) pintaa syvemmältä. Myös Jaajo Linnonmaan (pelaaja2) pelisisältöjen katsominen on viihdyttävää.

Miten Twitchissä voi markkinoida?

Katsojat ovat tiiviissä vuorovaikutuksessa striimajien kanssa ja luottamussuhde lempistriimaajaan on vahva. Markkinointi Twitchissä on paljolti samanlaista kuin YouTuben-videosisällöissä. Tuotetestaukset, unboxaukset, shoutoutit ja arvonnat toimivat. Yrityksen nimen ja logon voi lisätä striimin näyttöön, nimeen ja profiilitietoihin. Twitchin oma spesiaali on chatbot-mainosviesti. Kun katsoja kirjoittaa ennalta määrätyn komennon chattiin, chat-robotti vastaa siihen halutulla viestillä, vaikkapa alennuskoodi-linkillä.

Rousenan livestriimissä näkyy yläkulmassa mainoksena M-Roomin logo.

Anniinan profiilissa on useita mainospaikkoja.

Markkinoija: Onko sinulla tuote tai palvelu, jonka kohdeyleisöä ovat nuoret miehet? Uskalla kokeilla Twitchiä! Ole meihin rohkeasti yhteydessä ja olemme avuksi.

Vaikuttaja: Voisiko Twitch tuoda lisäarvoa nykyiseen tekemiseesi? Ideoidaan yhdessä.

Jutun on kirjoittanut Twichissä aktiivinen Monochromen markkinointiharjoittelija Filippa ja Monochromen luova johtaja Matilde Pelkonen. 

Voit olla Matildeen yhteydessä: +358405702211 tai matilde.pelkonen@monochrome.fi.

Jaa artikkeli!