Vaikuttaja­markkinoinnin trendit 2O18

vitunviivi

Isoin vaikuttajamarkkinoinnin trendi vuonna 2018 on vaikuttajamarkkinointi itse. Vaikuttajamarkkinoinnin käyttö osana yrityksien markkinointitoimenpiteitä on kasvanut räjähdysmäisesti, josta esimerkkinä yhdysvaltalainen noin vuosi sitten julkaistu tutkimus. Tutkimuksen mukaan 84% markkinoijista aikoi toteuttaa tulevan 12 kuukauden aikana vähintään yhden vaikuttajamarkkinointikampanjan. Vaikuttajamarkkinoinnin määrän lisääntyessä on yhä merkityksellisempää tuottaa laadukasta vaikuttajamarkkinointia. Näin erotutaan joukosta ja saadaan merkittäviä tuloksia aikaan. Tässä vaikuttajamarkkinoinnin suunnitteluun Monochromen listaamana vaikuttajamarkkinoinnin tulevat trendit 2018.

1. Irallisten tuotesijoittelu­postauksien aika on ohi, 2O18 vaikuttaja­markkinointi on strateginen osa markkinointi­viestintää

Vaikuttajamarkkinoinnin määrän lisääntyessä sisällöt kehittyvät ja laatu paranee. Enää ei toimi, että vaikuttaja postaa tuotesijoittelukuvan itsestään ja tuotteesta, ainakaan avaamatta kuvan sisältöä sen enempää. Kasvavana trendinä on sisällyttää vaikuttajamarkkinointi strategiseksi osaksi markkinointitoimenpiteitä ja tehdä jatkuvaa pitkäjänteisenä toimintaa. Tällöin vaikuttajasisällöt ovat linjassa brändiviestin kanssa ja vaikuttajat kertovat samaa tarinaa yhdenmukaisesti brändin muiden sisältöjen kanssa.

Hyvänä esimerkkinä integroidun markkinointistrategian mukaisesta vaikuttajakampanjasta on Herbinan vaikuttajayhteistyö. Yhteistyö rakennettiin Herbinan markkinointiviestin “Rohkeus olla luonnollisesti oma kaunis itsensä” ympärille. Yhteistyössä Instagram-vaikuttajat jakoivat omakohtaisia tarinoita mitä rohkeus ja sisäinen kauneus heille merkitsee ja osallistivat myös seuraajiaan jakamaan omia tarinoitaan. Kuvissa brändi ja sen viesti oli keskiössä, eivät itse tuotteet.

helmihollstrom_herbina_instagram

2. Tarinan merkitys vaikuttaja­sisällöissä kasvaa

Tarinankerronta itsessään on ollut jo useita vuosia markkinoinnin trendi ja nyt se linkittyy yhä vahvemmin myös vaikuttajamarkkinointiin. Seuraajat odottavat tuoteesittelyjen sijaan syvempää sisältöä ja tähän omakohtaiset tarinat tarjoavat ratkaisun. Parhaimmillaan sisältöyhteistyössä vaikuttajille annetaan raamit ja luodaan puitteet, joiden sisällä vaikuttajat pääsevät toteuttamaan vapaasti itseään ja tuomaan omalla tyylillään yrityksen viestin esille.

Esimerkkinä Roope Salmisen (@roopesalminen) Bonaquan kanssa toteuttama Instagram-yhteistyö, jossa Roope kertoo rehellisen avoimesti postauksen kuvatekstissä, ettei yleensä tee minkäänlaisia yhteistöitä, koske ne tuntuvat epäaidoilta. Toisena esimerkkinä, joskin tosi erilaisena, Viivi Huuskan (@vitunviivi) Bonaqua-yhteistyö postaus, jossa Viivi rakentaa tarinaa Bonaquasta visuaalisen kuvan keinoin. @Vitunviivi kertoo omalle rohkealle, ronskille ja värikkäälle tyylilleen uskollisena tarinan siitä kuinka nauttii Bonaquaa metsästäessään vesilelukrokotiilejä.

roopesalminen_instagram_bonaqua

vitunviivi_bonaqua_instagram

#tarinankerronta #storytelling #autenttisuus #aitous #omatyyli #läpinäkyvyys

3. Aitous ja autenttisuus vaikuttaja­yhteistöissä korostuu

Yksi keskeisimmistä vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä on aitous. Sisällöiltä ei enää odoteta ainoastaan laatua ja kiiltokuvamaisuutta, vaan vaikuttajilta arvostetaan myös todellisen elämän merkkien näyttämistä. Kaivattua elämänmakuista puolta palvelemaan on noussut erityisesti Instagram Stories. Stories-sisällöt ovat luonnollinen kanava tuoda esille aitoa “behind the scenes” -meininkiä. Stories toimii myös niille vaikuttajille, jotka haluavat pitää feedinsä harkitun kauniina ja esteettisenä.

Aidosta ja autenttisesta sisällöstä esimerkkinä toimii Sara Parikan (@saraparikka) Yosa Instagram Stories -yhteistyö, jossa Sara kertoo luonnollisella välittömällä tavallaan mitä aikoo kokkailla nostaen samalla Yosaa esille.

 

Toisena hauskana ajankohtaisena esimerkkinä aitouden trendikkyydestä on kansainvälisesti Instagramissa villitsevä vaikuttajien #plandid -ilmiö. Plandid tarkoittaa suunniteltua vahinkokuvaa (englanniksi planned candid). Eli kun joku muka vahingossa ottaa kuvan juuri sillä hetkellä kun katselet tyylikkäänä pois kamerasta! Ilmiössähän ei sinällään ole mitään uutta, sillä sitä on harrastaneet kautta aikojen niin ammattimallit kuin myös lähes jokainen meistä. Uutuutena on, että autenttisuuden vuonna 2018 kaikki kerrotaan avoimesti eikä edes kuvan feikkausta salailla. Tässäkin korostuu halu olla rehellinen seuraajille ja kertoa miten asiat oikeasti ovat.

plandid

#plandid

4. Mikrovaikuttajien rooli kasvaa

Vaikuttajamarkkinoinnin määrän lisääntyessä kasvaa riski, että tiettyjen suosituimpien vaikuttajien feedit täyttyvät kaupallisista yhteistöistä ja samalla vaikuttajamarkkinoinnin teho ja uskottavuus karisevat. Ratkaisuna on entistä parempi kohdistaminen ja “harvinaisempien” vaikuttajien eli mikrovaikuttajien valikoiminen yhteistyöhön. Mikrovaikuttajilla tarkoitetaan vaikuttajia, jotka ovat hyvin suosittuja kohdistetun yleisön keskuudessa. Mikrovaikuttajilla on Suomen mittakaavassa yleensä reilu 2OOO seuraajaa ja kohdeyleisö on hyvin sitoutunutta. Mikrovaikuttajat eivät tavoita massoja, sen sijaan viesti välittyy erityisen autenttisesti kohdistetulle yleisölle.

Esimerkkillinen mikrovaikuttajayhteistyö on Herbinan toteuttama sisältöyhteistyö, jossa oli mukana lähes 30 mikrovaikuttajaa ja postauksien sitoutumisaste oli uskomatonta luokkaa. Tässä pari esimerkkiä:

katarinaruusu

#mikrovaikuttajat

5. Perinteisten julkkisten ja somejulkkisten rajat hälvenevät

Selkeä kasvava trendi 2018 on se että bloggaajat, vloggaajat, instagramaajat ja muut some-tähdet linkitetään kokonaisvaltaisesti osaksi yrityksen markkiointitoimenpiteitä. Esimerkiksi vaikuttajan omalle tililleen tuottamien Instagram-sisältöjen lisäksi vaikuttaja  toimii myös brändin keulakuvana maksetuissa some-mainoksissa tai jopa tv-kampanjoissa. Samaan aikaan trendi toimii myös toiseen suuntaan. Nyt toisaalta myös perinteisinä pidettyjä julkkiksia kuten näyttelijöitä ja laulajia hyödynnetään Instagram-sisällöissä, jotka ennen kuuluivat vain some-tähdille. Sillä kuka on julkkiks ja kuka on somevaikuttaja ei tunnu olevan enää väliä, 2018 rajat hälvenevät ja puhutaan puhtaasti vaikuttajista.

Tekstin kirjoittanut Monochromen perustajajäsen, Monochromen luova johtaja Matilde Pelkonen @matilhi

Haluatko tietää juuri teille parhaiten sopivat vaikuttajat ja kanavat tai kuulla tarkemmin vaikuttaja­markkinoinnista? Ota yhteyttä täältä

Tutustu Herbina-kampanjaan tarkemmin täältä.