Vaikuttaja­markkinoinnin trendit 2O21

”Yhä useampi vaikuttaja kieltäytyy yksittäisistä yhteistöistä tai pitää miniminään vähintään kahta julkaisua per yhteistyö”

Vuosi 2020 on ollut monella tapaa poikkeuksellinen ja myös markkinointiala on ottanut omat kolauksensa globaalissa pandemiassa. Mainostajien alkushokin jälkeen vuosi meillä Monochromella on kuitenkin ollut yllättävän positiivinen. Ihmisten ottaessa fyysistä etäisyyttä toisiinsa virtuaaliset yhteydet korostuvat. Keväällä 2020 sosiaalisen median käytössä nähtiin merkittävää kasvua ja esimerkiksi Instagramin käyttö saavutti uuden ennätyksensä Suomessa

Vaikuttajamarkkinointi onkin tällä hetkellä ehkäpä ajankohtaisinta koskaan. Sosiaalisen median sisällöntuottajat voivat parhaassa tapauksessa tuoda niin samaistumispintaa, viihdykettä kuin myös kaivattua yhteyttä ja yhteisöllisyyttä.

Millaista vaikuttajamarkkinointia ennustamme ensi vuodeksi? Olemme listanneet kuusi nousevaa trendiä vuodelle 2021, jotka kannattaa ehdottomasti huomioida vaikuttajayhteistöitä suunniteltaessa. 

1. Instagram Reels ja TikTok – 15-60 sec videoiden suosio räjähdysmäisessä kasvussa

Kun uudet sosiaalisen median kanavat nostavat päätään myös muiden kanavien on kehityttävä. Snapchat, YouTube ja TikTok ovat toinen toisensa jälkeen nostaneet videoiden merkitystä huomattavasti ja kaikkien näiden kanavien ominaisuuksia nähdään nyt myös Instagramissa Storiesin, IGTV:n ja uusimpana myös Reelsin muodossa. Etenkin lyhyitä videoita (esim. TikTokissa videon maksimipituus on 60 sekuntia) on helppoa, viihdyttävää ja jopa koukuttavaa seurata, etenkin jos videot on hyvin toteutettu. TikTok onkin ollut koko tämän vuoden huimassa kasvussa etenkin nuorten aikuisten kohderyhmässä ja osoittautunut myös kustannustehokkaaksi markkinointikanavaksi. Lue lisää toteuttamastamme TikTok-yhteistyöstä Sari Aallon ja Burger Kingin kanssa täältä.

 

Instagramin uudehko Reels-ominaisuus käyttää TikTokille tyypillisiä lyhyitä ja viihdyttäviä videoita. Myös Facebook ja YouTube ovat lanseeranneet omat vastaavat ominaisuudet. On mielenkiintoista nähdä onnistuvatko nämä tekemään Tiktokille “snapchatit”, eli pitämään suuret massat puolellansa ja vakiinnuttaanko Reels asemansa Instagramissa yhtä vahvasti kuin Storyt. Algoritmin suosiessa tällä hetkellä vahvasti Reels-sisältöä, tarjoaa se kustannustehokkaan väylän korkeisiin näyttöihin nopeille ja ennakkoluulottomille mainostajille. 

 

2. Vaikuttajien keskinäinen yhteistyö ja interaktiivisuus lisääntyy

2020 toi mukanaan Instagram Livet, Stories-äänestykset ja erityyppiset (virtuaali)tapahtumat perinteisten arvontojen lisäksi. Sen lisäksi, että seuraajia halutaan aktivoida mukaan, on vaikuttajien välinen interaktiivisuus myös nousussa. Yhteiset sketsit, ‘feattaukset’, kaverien väliset yhteistyöt ja vaikuttajaparien yhteistyö seuraajien kanssa ovat lisääntyneet. Matalan kynnyksen tavat saada seuraajat mukaan ovat aina tervetulleita ja sosiaalinen media onkin muuttunut (jälleen) sosiaalisemmaksi, mikä tuo mahtavaa lisäarvoa yhteistöihin. 
@ritaniemiofficial ja @veerabianca toimivat vaikuttajaparina yhteistyössä. 

3. Aitous korostuu

Kiiltokuvamaisuus, vahvat filtterit ja siloiteltu iho ovat jäämässä taaksepäin. Aidot ajatukset, heikkouksien näyttäminen, hassuttelu ja aamuiset kuvat vastaheränneinä ovat ilmiöitä, jotka ovat yleistyneet esimerkiksi Instagram Storiesissa, mutta trendi on siirtymässä myös Feedin puolelle. Toki kuvia yhä muokataan, mutta ei niin rajusti kuin ennen, ja aitoja ajatuksia nostetaan myös pöydälle helpommin ja useammin. 

Aitous näkyy kuvien lisäksi myös kuvateksteissä. Sisällöissä tuodaan omaa persoonaa esille ja avautumiset vaikeistakin asioista saavat usein positiivista palautetta ja luovat tasapainoa. Vaikuttajat myös usein jakavat ja ottavat kantaa puhuttaviin aiheisiin, jolloin keskustelu saa helposti enemmänkin huomiota. Ennustamme, että vaikuttajat jotka uskaltavat antaa itsestään eniten, tulevat myös saamaan vastineeksi eniten. Nämä seuraajien suosikit ovat myös kaupallisissa yhteistöissä vahvoja ja uskottavia, mikä yhteistyökumppaneiden kannattaa huomioida vaikuttajavalinnoissaan.@saratickle ajatuksia Instagramin rentoudesta ja arkisemmasta sisällöstä.

4. Brändilähettiläsyhteistyöt ja vuosidiilit jatkuvat ja yleistyvät, yksittäiset yhteistyöt vähenevät

Pitkäaikaiset yhteistyöt brändien ja vaikuttajien välillä sekä niiden merkitys kasvavat. Yhä useampi vaikuttaja kieltäytyy yksittäisistä yhteistöistä tai pitää miniminään vähintään kahta julkaisua per yhteistyö. Pidempiaikaiset yhteistyöt luovat luottamusta ja uskottavuutta vaikuttajan ja brändin välille, joka näkyy myös seuraajille. 

Tutustu tästä Janita Autio x Bonaqua brändilähettiläsyhteistyöhön.  

5. Vaikuttajien sisältöjen nostaminen mainontaan ja muihin kanaviin yleistyy

Poikkeusaikoina mainoskuvauksien järjestäminen on ollut tavanomaista haasteellisempaa. Vaikuttajien tuottamat sisällöt ovat tarjonneet helpon, turvallisen ja kustannustehokkaan ratkaisun. Jo nyt vaikuttajien sisältöjen mainosoikeuksien ostaminen on osa vaikuttajatoteutuksia. Viimeistään tänä vuonna moni on havahtunut vaikuttajien sisältöjen mainosoikeuksien hyödyntämiseen ja olemmekin vakuuttuneita, että mainosoikeuksien ostaminen tulee entisestään voimistumaan ensi vuonna.  

Vaikuttajien sisällöt toimivat maksettuina mainoksina erityisen hyvin luonnollisessa elinympäristössään sosiaalisessa mediassa, mutta näemme myös yhä enemmän vaikuttajien sisältöjä hyödynnettävän esimerkiksi yritysten nettisivuilla, jonne ne tuovat mielenkiintoa, inspiraatiota, uskottavuutta ja samaistumispintaa.

6. Instagram Shopping mahdollistaa shoppailun Instagramin sisällä

Instagram lanseerasi kesällä 2O2O USA:ssa uuden Instagram Shopping -ominaisuuden, jonka avulla yritykset voivat myydä tuotteitaan suoraan Instagramissa. Shop on syksyn aikana avannut ovena myös muualla maailmassa. Shop tulee vaikuttamaan vaikuttajamarkkinointiin vahvasti tulevaisuudessa. 

Tällä hetkellä ainoastaan yritystilit voivat hyödyntää tätä ominaisuutta. Todennäköisesti tulevaisuudessa Shop tulee laajenemaan niin, että myös vaikuttajat voivat tägätä esittelemänsä tuotteet suoraan julkaisuihin ja sitä kautta seuraajat voivat helposti siirtyä ostoksille. Jo nyt vaikuttajia voi hyödyntää Instagram Shopin yhteydessä esimerkiksi siten, että vaikuttaja ottaa yrityksen Instagramin haltuun. Vaikuttaja voi esimerkiksi toteuttaa Instagram Liven jossa esittelee tuotteita, joihin seuraajat voivat klikata suoraan yrityksen tililtä. Shoppailu Instagramissa tulee takuulla lisääntymään, mutta kuinka paljon ja kuinka laajalla mittakaavalla jää nähtäväksi. Lisää Instagram Shopping -ominaisuudesta voit lukea täältä.

Instagram Shopping löytyy Instagramin alavalikosta keskeltä!

Tekstin kirjoittanut Iina Väyrynen & Emma Naumanen

Artikkelikuvassa Meeri Koutaniemi osana John Nurmisen Säätiön Itämeri-kampanjaa. 

Haluatko tietää juuri teille parhaiten sopivat vaikuttajat ja kanavat tai kuulla tarkemmin vaikuttaja­markkinoinnista? Ota yhteyttä täältä!

 

Jaa artikkeli!