7 vinkkiä voittaa Instagramin algoritmi!

Internet on pullollaan “How to become an Instagram Influencer” -kursseja, joissa opastetaan kuinka kasvattaa oman Instagram-tilin suosiota ja kuinka voittaa Instagramin algoritmi. Päätin ottaa selvää millaisia oppeja kursseilta saa ja ilmoittauduin hyvien arvostelujen saattelemana Instagram Marketing 2021: Complete Guide To Instagram Growth -kurssille. Kurssi sisälsi yhteensä 7,5 tuntia itsenäisesti katsottavaa videomateriaalia, joiden vinkit toimivat niin yritystilin suosion kasvattamiseen kuin yksittäisen henkilön sisällöntuotantoon ja seuraajien haalimiseen.

Tässä tiivistettynä seitsemän omasta mielestäni kiinnostavinta ja tärkeintä oppia kurssilta.

  1. Vain 10 % seuraajistasi näkee postauksesi. Monilla vaikuttajilla Feed-julkaisujen tykkäysmäärät ovat viime aikoina harmillisesti laskeneet. Instagramin pyrkimyksenä on saada ihmiset viettämään yhä enemmän aikaa Instagramin parissa. Toisin sanoen, Instagram toimii siten, että ihmiset julkaisisivat yhä enemmän ja yhä laadukkaampaa sisältöä. Kun haluat, että pitkällä juoksulla Instagramin algoritmi suosii sinua, julkaise laadukasta sisältöä säännöllisesti. Laadukas = korkealaatuinen ja kiinnostava kuva, joka aikaansaa reaktioita.

  2. Hiljaisten vaikuttajien aika on ohi Instagramissa. Pelkkä laadukas sisältö ei enää riitä. Instagramin algoritmi suosii keskustelevaa ja kaverillista vaikuttajaa! Myös DM (direct message) keskusteluilla on algoritmille merkitystä. Mitä enemmän sitoutat seuraajiasi, sitä enemmän Instagram palkitsee sinua. Reagoi DM-viesteihin ja kommentteihin. Esitä jatkokysymyksiä ja jatka keskusteluja kommenteissa.

    Viime aikoina somessa on käyty hyvää keskustelua directin kuormittavuudesta. Oma jaksaminen tulisikin mennä aina Instagram-aktiivisuuden edelle. Toisinaan suoran Stories-kommentoinnin sulkeminen voi olla paikallaan. Feed-julkaisujen kommenteissa keskustelun etuna on se, että silloin seuraajien kysymykset ja kommentit palvelevat tasapuolisesti kaikkia (toisin kuin yksityisissä keskusteluissa).

  3. Kriittinen vaihe Instagram-algoritmin kannalta on heti sisällön julkaisun jälkeen. Käymäni kurssin mukaan Instagram testaa Feed-julkaisun suosiota 100 hengen seuraajista koostuvalle testiryhmälle heti kuvan julkaisun jälkeen. Jos kuva pärjää hyvin kyseisessä mikrotestissä, Instagramin algoritmi suosii kuvan levittämistä laajemmalle yleisölle. Jos kuva pärjää huonosti (=vähän tykkäyksiä ja muita reaktioita) Instagram ei edistä kuvan leviämistä vaan pyrkii hautaamaan sen näkyvistä. Mikrotestiin voi vaikuttaa positiivisesti hyödyntämällä hashtägejä. Näin kuva näkyy mikrotestin ulkopuolisille Instagram-käyttäjille (eli suuremmalla joukolle kuin 100 hengelle), joten saat helpommin korkeamman tuloksen testissä.

    Lue lisää hashtagien oikeaoppisesta käytöstä blogipostauksestamme: Oletko aina käyttanyt hashtageja väärin?

  4. Sisällytä postaukseesi sellaista tietoa, että se halutaan tallentaa. Tykkäyksien, kommenttien ja hashtagien lisäksi kuvan tallennukset ja jaot vaikuttavat kuvan leviämiseen.

  5. Hyödynnä aina paikkamerkintöjä julkaisuissasi! Suosittujen paikkojen kautta saat liikennettä profiilisi. Älä kuitenkaan merkitse itseäsi Venetsiaan tai Eiffel-tornille, jos et oikeasti ole siellä – Instagramin kuvantunnistus huomaa kyllä huijausyrityksen!

  6. Luo sellainen postaustahti, että voit pitää siitä kiinni vaikka loppuelämäsi. Suosi säännönmukaisuutta. Kurssilla suositeltu postaustahti on yksi kuva päivässä. Älä lannistu vaikka tykkäysmääräsi putoaisivat aktiviisudestasi. Mitä useammin postaat sitä useampi sisältösi näkee – ja pitkässä juoksussa sillä on suurempi merkitys kuin tykkäyksillä.

  7. Suosi Instagramin uusia ominaisuuksia ja algoritmi kiittää. Tällä hetkellä etenkin Instagramin Reels -videot keräävät runsaasti näyttöjä. Jos et ole vielä tehnyt Reels-videota, tee se nyt, vielä ei ole ollenkaan myöhäistä!

Toivottavasti näissä opeissa oli sinullekin jotain uutta. Kerro meille mikä havainnoista oli sinusta kiinnostavinta? Voit olla meihin rohkeasti milloin vain yhteydessä. Keskustellaan yhdessä lisää Instagramin tuoreista ominaisuuksista ja Instagramin hyödyntämisestä vaikuttajamarkkinoinnissa (joko olet hyödyntänyt Instagram Reelsiä kaupallisissa yhteistöissä? Se kannattaa!).

Kirjoittaja Matilde Pelkonen on vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen Monochromen luova johtaja ja perustajajäsen. Seuraa Matildea Instassa: matildepelkonen.

 

Jaa artikkeli!