Oletko aina käyttänyt hashtageja väärin?

Hashtagit ovat keskeinen apuväline näkyvyyden boostaamiseen kaikissa sosiaalisen median alustoissa. Hashtageja tulee kuitenkin osata käyttää oikein. Tässä tekstissä keskitymme hashtagien käyttöön Instagramissa.

Hyvä analogia hashtageille on taidegalleria. Hashtagit ovat kuin taidegallerioita ja jokainen yksittäinen hashtagiin linkitetty julkaisu on oma taideteoksensa. Kun merkitset Instagram Feed-postaukseen #vaikuttajamarkkinointi teos kiinnittyy #vaikuttajamarkkinoinnin taidegalleriaan. Taidegalleriat järjestelevät teoksensa suosittuusjärjestykseen. Suosituin eli eniten tykkäyksiä ja muita reaktioita kerännyt julkaisu pääsee gallerian paraatipaikalle.

Suurin virhe, jonka lukuisa Instagram-käyttäjä tekee, on käyttää suosituimpia hashtageja. Suosituimpien hashtagien käyttö on sama asia kuin taideteoksen kiinnittäminen Louvreen ja pyrkimys kilpailla Mona Lisaa vastaan!

Toisin sanoen, Instagramissa tulee käyttää sellaisia hashtageja, joiden joukossa voi olla gallerian pääteos. Suosituimpien hashtagien käyttäminen on yksinkertaisesti turhaa. Nyrkkisääntönä voi pitää seuraavia lukuja:

  • Jos tililläsi on alle 10 000 seuraajaa käytä hashtageja, joilla on 5000 – 150 000 postausta.
  • Jos tililläsi on 10 000 – 50 000 seuraajaa, käytä hashtageja, joilla on 5000 – 2 miljoonaa postausta.

 

Kuinka löytää toimivat hashtagit?

  • Kätevin tapa on aloittaa kirjoittamaan Instagramiin ykköshashtagia (kuten #cat) ja katsoa mitä pienempiä hahstagejä Instagram ehdottaa (#catsinFinland #catsincostumes).
  • Selvitä mitä hashtagejä tiliäsi vastaavat tilit käyttävät.
  • Hashtag-työkaluista (esim. Flick) voi olla myös apua, ainakin jos käytät englanninkielisiä hakusanoja.

 

Kuinka monta hashtagiä on hyvä määrä?

  • Instagramissa on mahdollista käyttää max. 30 hashtagia per kuva. Moni lähde suosittelee kuitenkin vain noin viittä relevanttia hashtagia – isompi määrä voi vaikuttaa spämmäykseltä. Unohda siis liian suositut ja epärelevantit hashtagit ja keskity olennaiseen!

Muuta huomioitaa?

  • Jatkuvasti samojen hashtagien hyödyntäminen saattaa Instagramin algoritmin silmissä vaikuttaa botin toiminnalta. Vaihtele hashtageja.
  • Hashtagit voi yhtä hyvin merkata joko kuvatekstiin tai erilliseen kommenttiin.


Jos haluat keskustella lisää hashtagien käytöstä tai laajemmin vaikuttajamarkkinoinnista, ole meihin rohkeasti yhteydessä!

Kirjoittaja Matilde Pelkonen on Monochromen luova johtaja ja perustajajäsen. Instagramista Matilden löytää tunnuksella matildepelkonen.

Jaa artikkeli!