Instagram Opas (Instagram Guide) – näillä ohjeilla otat oppaan hetkessä haltuun!
Instagram lanseerasi loppuvuodesta 2020 visuaalisen tarinankertojan uuden ykkösominaisuuden: Instagram-oppaan. Instagram-opas mahdollistaa sisältöjen yhdistämisen helpostiluettavaan blogimaiseen muotoon.
Instagram Opas nivoo postaukset, paikat tai tuotteet näppräksi kokonaisuudeksi yhden otsikon alle.
Huom! Jos et vielä pääse luomaan omaa Instagram Opasta, ei hätää, saat ominaisuudet takuulla lähiaikoina käyttöösi.
Kuinka luoda Instagram Opas (Instagram Guide)?
Saat luota Instagram Oppaan klikkaamalla plus-ikonia vasemmasta yläkulmasta profiili-sivullasi. Valitse sitten ”Opas”/”Guide”.
Valittavanasi on kolme erilaista opastyyppiä:
- 1) Postausopas: Suosittele luomiasi tai tallentamiasi postauksia
- 2) Paikkaopas: Suosittele paikkoja kaupungissasi tai missä haluatkin!
- 3) Tuoteopas: Suosittele suosikkituotteitasi
1) Postausopas on visuaalinen helppolukuinen blogipostaus Instagramin sisällä. Kuratoit hetkessä seuraajillesi Step-by-step-ohjeet, vinkit, suositukset – mitä ikinä keksitkään.
Postausoppaaseen saa lisättyä sekä itse luotuja postauksia että sellaisia postauksia, jotka on tallentanut. Eli toisin sanoen oppaaseen saa lisättyä minkä tahansa Instagramin julkisella tilillä olevan postauksen. Postausoppaan postaukset voivat olla kuvia tai videoita.
Postausoppaalle annetaan otsikko (esim. Vapun vinkit helppoon leivontaan), pääkuvausteksti (ylläolevassa kuvassa näkyvän tapaan), valitaan 1-30 (!) postauskuvaa tai -videota, joista jokaiselle saa lisättyä oman kuvaustekstin (mutta ei ole pakko).
Postausopas mahdollistaa jo luotujen postauksien yhdistämisen eheäksi, helposti skrollattavaksi, selkeäksi kokonaisuudeksi. Sen avulla voi myös kertoa tarinaa tai jakaa ohjeita. Huomaa, että oppaassa kuvien alkuperäiset kuvatekstit eivät näy (postauskuvaa klikaamalla pääsee kuitenkin alkuperäiseen postaukseen), eli voit kirjoittaa oppaasi kuvien kuvauksiin mitä ikinä mielitkin ilman, että sen tarvitsee liittyä alkuperäiseen postaustekstiin.
Pitkän tarinan visuaalinen kerronta ei ole koskaan Instagramissa ollut näin helppoa toteuttaa (ja miellyttävää luettavaa)!
2) Tuoteoppaaseen saat lisättyä sellaisia tuotteita, jotka löytyvät Instagram Shopista (Instagram Kauppa). Tuote-esittelyn tuotekarusellin neljä muuta kuvaa voivat kuitenkin olla muita kuin Shopista löytyviä kuvia, esimerkiksi omasta profiilistasi kuvia sinusta ja kyseisestä tuotteesta.
Tuoteoppaan avulla kuratoit helposti top5 suosikkituotelistojasi (esim. tietyltä brändiltä tai tietystä tuotekategoriasta).
Tuoteopas on must -ominaisuus Instagram Shopista löytyvien tuotteiden vaikuttajayhteistöihin.
3) Paikkaopas on erinomainen työkalu suositella lempipaikkojasi. Miten olisi esimerkiksi top5 Kallion secondhand-kaupat tai top5 ravintolat Tampereella? Kunhan paikka löytyy lokaatiohausta saat lisättyä sen – kuvavalinnoiksi onnistuu kyseiseen lokaation tägätyt kuvat tai videot.
Julkaistu oppaasi löytyy profiilistasi kirjamaisen ikonin takaa.
Julkaistun Instagram Guiden saat näppärästi jaettua myös Instagram Storiessasi – se kannattaa ehdottomasti aina tehdä! (Kun avaat oppaan jakotoiminto on oppaasi oikeassa yläkulmassa oleva Storiesin lennokki-ikoni.)
Oppaiden hyödyntämisen mahdollisuudet vaikuttajamarkkinoinnin kaupallisissa yhteistöissä ovat rajattomat! –Ja toistaiseksi lähes täysin hyödyntämättömät Suomessa (toistaiseksi Instagram Oppaan hyödyntäminen tarjoaa siis helpon keinon erottautua joukosta freesillä sisällöllä).
Mietitkö miten sinun kannattaisi hyödyntää Instagram Opasta? Ota rohkeasti meihin yhteyttä, olemme iloisia kun saamme tarjota ratkaisun!
Tekstin on kirjoittanut Monochromen luova johtaja Matilde Pelkonen. (Matilden tavoittaa numerosta +358405702211 ja sähköpostitse matilde.pelkonen@monochrome.fi)