Instagramin yksityisviestit kyselytutkimus – Aidompaa vuorovaikutusta vaikuttajien ja seuraajien välillä vai pain in the ass?

Instagramin yksityisviestit, eli tuttavallisemmin DM:t (direct message), ovat pitkälti vakiintuneet kommunikaatiokanavana Instagramissa eri käyttäjien kesken, niin tuttujen kuin myös tuntemattomien, ja kaikkea siltä väliltä. 

Tyypillisesti erityisesti vaikuttajat saavat paljon yksityisviestejä seuraajiltaan. Monet vaikuttajat myös jakavat mielellään saamiaan DM:iä Storyssaan, niiden esimerkiksi tuodessa uusia näkökulmia vaikuttajan nostamaan aiheeseen, tai ollessa muuten vain osuvia palautteita tai huomioita. Yksityisviesteillä seuraajilta voi myös saada esimerkiksi hyviä vinkkejä ja suhteesta seuraajiin muodostua läheisempi, jopa kaverillinen, kun asioita jaetaan vuorovaikutteisesti puolin ja toisin. DM:t voivat toimia myös yhtenä mittarina kaupallisissa yhteistöissä, jos halutaan mitata etenkin herätettyä keskustelua ja reaktioita. Lisäksi jotkut yritykset lähestyvät vaikuttajia yksityisviestillä yhteistyötarjouksin.

Toisaalta olemme myös törmänneet kasvavassa määrin avauksiin, että vaikuttajat ovat joutuneet sulkemaan mahdollisuuden lähettää heille DM:iä johtuen esimerkiksi epäasiallisista viesteistä tai siitä, että viestejä tulee niin paljon, ettei niitä yksinkertaisesti kerkeä lukemaan, saatikaan vielä reagoimaan kaikkiin. Myöskin esimerkiksi pyytämättä annetut neuvot tai neuvoiksi verhotut kritiikit saatetaan kokea kuormittavina.

 

Mikä on siis Instagramin yksityisviestien tila ja tulevaisuus vaikuttajakontekstissa? Liputtaako edelleen suurin osa vaikuttajista niiden puolesta positiivisten puolien vuoksi, vai onko kelkka kääntymässä siihen, että yhä useampi vaikuttaja sulkee DM:n (pysyvästi)?

 

Toteutimme Instagramissa kyselyn vaikuttajille aiheesta. Kyselyyn vastasi yhteensä 117 vaikuttajaa joiden seuraajamäärä vaihteli parista tuhannesta yli 60 tuhanteen.

Selkeästi suurin osa vaikuttajista (84 %) koki yksityisviestit positiivisena asiana. Negatiivisesti yksityisviestit koki odotettua pienempi joukko, vain 2%, kun taas johonkin tältä väliltä kallistui 14% vastaajista. 

Millaisista viesteistä vaikuttajien viestikansiot sitten koostuvat? Sateleeko sinne kehuja vai tulviiko kritiikkiä pilvin pimein?

Suurin osa vastanneiden vaikuttajien yksityisviesteistä koostuu pikareaktioista, sisältöihin liittyvistä kysymyksistä sekä kehuista. Hieman alle puolet vastanneista (39%) kertoi saavansa kritiikkiä. Negatiivisten viestien määrän voidaan siis sanoa olevan jokseenkin merkittävä, mutta positiivista on, että suurin osa ei siis koe vastaanottaneensa kritiikkiä.

Vain 8% vastanneista vaikuttajista oli joskus laittanut DM-viestit pois päältä. Syynä kommentoinnin estämiseen oli suurimmaksi osin vaikuttajan ajanpuute kommentteihin vastaamiseen. “Koen usein riittämättömyyttä, koska en yksinkertaisesti ehdi tai voi vastata kaikille. Ihmiset jakavat herkkiä, arkaluontoisia asioita ja käyttävät kirjoittamiseen aikaa ja tuntuu pahalta, jos en ehdi vastata. Mutta silloin en ehtisi tehdä juuri muuta.”, kertoi vaikuttaja, jolla on 8,5 tuhatta Ig-seuraajaa. Muita syitä viestien sulkemiseen oli esimerkiksi kommenttien liian suuri määrä tai niiden epäasiallisuus.

Mites pikareaktiot, 👍 vai 👎 ?

Instagramin Storyja on mahdollista kommentoida kirjoittamalla oma teksti kommenttikenttään tai käyttämällä pikareaktioita, joita on kahdeksan erilaista emojia. Pikareaktio on nimensä mukaisesti nopeampi sekä myös vaivattomampi tapa Storyjen kommentoimiseen. Kyselyyn vastanneiden vaikuttajien mielipiteet pikareaktioista jakaantuivat (kuten meillä toimistollakin). 49% vastanneista piti pikareaktioita positiivisena asiana, neutraalina 33% ja negatiivisena 18%. Valtaosa (61%) vastanneista vaikuttajista suosii itse kommenttikentän kautta lähetettyjä kommentteja pikareaktioiden sijaan reagoidessaan muiden Storyihin.

Hypoteesimme oli, että vaikuttajat saavat niin paljon pikareaktioita, ettei heillä ole aikaa vastata niihin ollenkaan. Kuitenkin tulosten mukaan suurin osa (66%) vastaa pikareaktioon tykkäämällä reaktiosta ja vain 10% ei reagoi ollenkaan. Suurin osa vaikuttajista, jotka eivät reagoi lainkaan heille tulleisiin pikareaktioihin kokevat niitä tulevan liikaa tai eivät koe tarpeelliseksi vastata niihin.

Pikareaktiot siis jokseenkin jakavat vaikuttajia.

Jos pikareaktioita ei olisi, seuraajat eivät luultavasti kommentoisi yhtä paljon Storyja. Pikareaktiot ovat usein ns. helppo keino saada selville resonoiko Story seuraajissa. Esimerkiksi suuri määrä itkunauruemoji-pikareaktioita tiettyyn Story-klippiin viestii siitä, että kyseinen klippi on ollut erityisen hauska. Toisaalta pikareaktiot saattavat hukuttaa muut viestit alleen, niinkuin yksi kyselyn vaikuttajista (5,5 tuhatta Ig-seuraajaa) nosti esiin: “Oma tili on vielä sen kokoinen, että pikareaktioiden kanssa tulee toimeen, mutta voin vaan kuvitella, että isommat tilit on niiden kanssa hukassa ja ne hautaa ”kunnon” viestit alleen.”

 

Yhteenvetona: Suurin osa vaikuttajista näkee yksityisviestit positiivisina, eikä ole ikinä sulkenut niitä. Emme ole siis näillä näkymin menettämässä laajasti mahdollisuutta lähettää vaikuttajille DM:iä. Ei pidä kuitenkaan loukkaantua mahdollisesta vastaamattomuudesta ja pikareaktioita kannattaa käyttää ehkäpä harkiten. Lisäksi ei ole soveliasta antaa yksityisviesteissä pyytämättä kritiikkiä, neuvoja tai “rakentavaa” palautetta!

 

Lopuksi: Näillä vinkeillä muistat vastata jo kerran avattuihin yksityisviesteihin!

Oletko useamman kerran avannut sinulle tulleen yksityisviestin, ajatellut vastaavasi siihen myöhemmin, mutta unohtanut sitten koko asian? Tässä kaksi vinkkiä, miten saat merkattua avatut yksityisviestit helposti avaamattomiksi:

  1. Mene yksityisviesteihisi –> Vie sormesi yksityisviestien etusivulla haluamasi henkilön viestiketjun päälle ja vieritä sormella vasemmalle –> klikkaa ”lukemattomat” –> viesti muuttuu lukemattomaksi
    TAI
  2. Mene yksityisviesteihisi –> Avaa haluamasi viestiketju –> klikkaa oikeasta yläkulmasta lipun kuvaa –> viestiketjun yläkulmaan tulee oranssi merkki yksityisviestien etusivulla.


Tekstin kirjoittanut ja kyselyn toteuttanut Monochromelta Venny Mervola, Katarina Kirvesmäki ja Emma Naumanen. Ota meihin
yhteyttä tai pistä DM @monochrome.fi, jos haluat keskustella aiheesta lisää!

Jaa artikkeli!