Seitsemän vinkkiä sinulle, joka haluat päästä jyvälle TikTokista

Mikäli olet päätynyt tämän kirjoituksen äärelle, voin olettaa että TikTok on sinulle tuttu tavalla tai toisella. Voit olla videoiden aktiivinen kuluttaja, aloitteleva tai kokenut sisällöntuottaja tai vaikkapa markkinoija, joka on kuullut että nyt viimeistään kannattaa hypätä TikTokin ihmeelliseen maailmaan. Oli lähtökohtasi jokin edellä mainituista tai jotain niiden väliltä, toivon että löydät tästä blogikirjoituksesta apua oman tilisi kasvattamiseen ja kanavan kokonaisvaltaisempaan ymmärtämiseen. 

Suomalaiset ja TikTok pähkinänkuoressa:
  1. Alustalla on 1,2 miljoonaa aktiivista suomalaista käyttäjää.
  2. Suurin ikäryhmä käyttäjissä on vielä tällä hetkellä alle 25-vuotiaat, mutta yleisen harhaluulon sijaan alustalla on enenevissä määrin myös vanhempia käyttäjiä aina vähintään 40-vuotiaisiin asti.
  3. Vuoden 2021 aikana TikTokissa on ollut mahdollista tehdä myös mainontaa, jonka moni brändi onkin jo ottanut innokkaana kokeiluun. 
  4. Koska alustalla on myös vanhempaa käyttäjäkuntaa, on TikTok-mainonnalla mahdollista tavoittaa Suomessa peräti yli 200 000 yli 35-vuotiasta käyttäjää.
  5. Moni markkinoija on jo tähän mennessä uskaltanut ottaa TikTokin kokeiluun niin bränditilien kuin kaupallisten yhteistöidenkin muodossa ja kasvulle ei näy loppua. Uskomme vahvasti, että vuosi 2022 tulee olemaan Tiktokin vuosi, joten viimeistään nyt kannattaa ottaa alusta haltuun, olit sitten markkinoija tai sisällöntuottaja!

 

Millaista sisältöä TikTokiin sitten kannattaisi tuottaa?

 

Yksi tärkeimmistä huomionarvoisista asioista TikTokin sisällöntuotantoa suunniteltaessa on se, että kanavan käyttäjät sekä sisällöt toimivat hyvin eri tavalla kuin esimerkiksi Instagramissa, jossa ollaan jo vuosien ajan totuttu näkemään paljon sisältöä niin kuluttajien kuin brändienkin toimesta. Instagramia voidaan ajatella tilin ylläpitäjän käyntikorttina – visuaalisesti houkutteleva, laadukas sekä informatiivinen sisältö on omiaan herättämään Instagram-kansan kiinnostuksen tilejä kohtaan. Siellä halutaan inspiroitua kauniista kuvista ja ammentaa inspiraatiota visuaalisesti rikkaan kuvakerronnan kautta.

Siinä missä TikTokissakin on mahdollisuus inspiroitua niin erilaisten mielenkiinnon kohteiden kuten muodin, sisustamisen, maalaamisen, politiikan tai vaikka sijoittamisen suhteen, on kanavalle ominaista tuoda asiat ilmi mahdollisimman rennolla ja helposti lähestyttävällä tyylillä. TikTokin lyhyet videoformaatit tuovat nopeasti kulutettavaa ja helppoa viihdykettä käyttäjän omien mieltymysten mukaisesti algoritmin suosittelemana. Mitä oudompaa ja autenttisempaa sisältöä TikTokiin pystyy tuottamaan, usein sen paremmin se myös käyttäjiin vetoaa. 

Oli TikTok-tietämyksesi vielä lapsen kengissä tai koet jo olevasi kokenut konkari, kokosimme muutaman vinkin tilisi ja videoidesi kattavuuden kasvattamisen avuksi:
  1. Lataa TikTok ja tee taustatutkimusta. Millaisia videoita sinulle suositellaan ja huomaatko joitain toistuvia elementtejä näissä videoissa? Miten voisit kertoa oman viestisi kanavalle ominaisella tavalla tai mitä hashtageja videoissa käytetään? Kun tiedät alustan perusperiaatteet, on myös oman sisällön tuottaminen huomattavasti helpompaa.

  2. Postaa oikeaan aikaan. Haluatko tavoittaa suurimmaksi osaksi suomalaisia käyttäjiä? Julkaise videot niihin aikoihin, jolloin kohderyhmäsi on hereillä ja suurella todennäköisyydellä katsovat videoita. Mikäli käytössäsi on yritystili, pääset katsomaan videoiden statistiikkoja helpottamaan oikeiden ajankohtien arviointia. 

  3. Käytä hashtageja. Videolle relevantit hashtagit auttavat käyttäjiä päätymään juuri sinun videosi pariin. #leivonta #autot #postimerkit jne. yksityiskohtaisemmat kategorisoinnit ovat todennäköisesti toimivampia kuin monien käyttämät massatägit, kuten #fyp ja #foryou, joiden avulla uskotaan videon päätyvän helpommin viraaliksi eli tuhansien ihmisten For You -sivulle. Kokeile käyttää esimerkiksi kahdesta viiteen kappaletta erilaisia hashtageja ja testaa, millaisia eroja löydät videoiden statistiikoissa niitä vaihtelemalla. 

  4. Hyppää mukaan trendeihin. TikTok-trendit vaihtuvat ja uusiutuvat nopeammin kuin huomaammekaan, ole siis hereillä ja hyppää niihin mukaan aina mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Huomenna voi olla jo myöhäistä!

  5. Ole luova omassa kategoriassasi. Mitä uutta ja mielenkiintoista voisit tuoda esiin kategoriastasi kiinnostuneelle tai löytyykö sinulta jotain informaatiota, johon et ole törmännyt muiden videoissa? Mikä voisi olla uusi ja kiinnostava asia kohderyhmäsi keskuudessa? Näitä kysymyksiä pohtimalla voit löytää uusia ja mielenkiintoisia kulmia tuoda viestisi esiin!

  6. Testaa erilaisia videoiden pituuksia. TikTokissa on nykyään mahdollista tehdä videoita 15 ja 60 sekunnin sekä uusimpana lisäyksenä jopa kolmen minuutin pituisena. Suosittelemme tiivistämään asian aina mahdollisimman ytimekkääksi kokonaisuudeksi, eli mikäli asia ei vaadi pidempää videota, sitä ei lukujen valossa kannata tehdä. Mikäli koet, että pidempi video tuo lisäarvoa kertomallesi asialle ja saat rakennettua kokonaisuuden alusta loppuun mielenkiintoisella tyylillä, go for it! 

  7. Duettaa, reagoi, kommentoi. Olit sitten sisällöntuottaja tai bränditilin ylläpitäjä, muista olla aktiivinen myös sinua miellyttävien videoiden kommenttikentissä. Mikäli keksit jotain hauskaa ja relevanttia kommentoitavaa, voi kommenttisi kerätä jopa tuhansia tykkäyksiä muilta käyttäjiltä. Näin ollen tilisi saa orgaanista näkyvyyttä toisten käyttäjien, kuten vaikuttajien tai bränditilien videoiden kommenttikentissä. TikTok mahdollistaa myös muiden videoihin reagoinnin erilaisilla työkaluilla (Duet, Stitch/suom. Duetto, Parsi), joita kannattaa ehdottomasti hyödyntää aina sopivan tilanteen tullen.

Huomio markkinoijalle: mikäli yritykselläsi on bränditili, suosittelemme panostamaan mahdollisimman reaktiiviseen julkaisutahtiin ilman ylimääräisiä kommentointi- ja hyväksymiskierroksia. Mikäli bränditilin ylläpitäjä joutuu aina odottamaan hyväksyntää videon julkaisulle, voi julkaisuvaiheessa olla jo liian myöhäistä ottaa kantaa johonkin tiettyyn asiaan. Luottakaamme siis bränditilejä ylläpitäviin some-ammattilaisiin! 

Toivottavasti koet vinkkimme hyödyllisiksi ja saat niistä apua tilisi ja sisältöjesi suunnittelussa. Mikäli sinulla jäi aiheesta kysyttävää, laitathan meille viestiä. Keskustelemme aiheesta mielellämme! 

Ps. Lisää hyödyllistä tietoa liittyen hashtageihin löytyy täältä

Teksti: Katarina Kirvesmäki, Monochromen konseptisuunnittelija ja TikTokin (vähän liiankin) aktiivinen käyttäjä.

 

Jaa artikkeli!