Musiikin tekijänoikeusasiat haltuun: Miten käytät musiikkia somessa ja kaupallisissa yhteistöissä?
TikTokissa ja Instagram Reels -videoissa musiikki on olennainen osa trendaavia videoita. Instagram Storyihin saa helposti lisättyä musiikkia Instagramin omasta musiikkikirjastosta luomaan tunnelmaa. Musiikin käytön merkitys sosiaalisessa mediassa on voimistunut ja musiikin käytöstä on tehty niin helppoa, että käyttölupia ei välttämättä huomaa edes ajatella.
Musiikintekijöiden oikeuksien ylläpitämiseksi ja tekijänoikeusrikkeiden välttämiseksi on kuitenkin tärkeää tiedostaa milloin tarvitsee erillisen luvan musiikin käytölle ja mistä musiikkia voi tarvittaessa ostaa luvalliseen käyttöön.
Ei-kaupalliset yhteistyöt: Yksityishenkilöt vs. yritykset ja yhteisöt
Yksityishenkilö voi huoletta käyttää musiikkia somessa Teoston lisensoimilla alustoilla (tällä hetkellä Instagram, YouTube ja Facebook), eikä erillistä lupaa tarvita. Myös TikTokin musiikki on vapaassa käytössä yksityishenkilöille, kun kyseessä ei ole mainos.
Yritysten ja yhteisöjen osalta käyttö on hieman rajatumpaa. Yritykset ja yhteisöt voivat käyttää esimerkiksi Instagramin musiikkikirjaston musiikkia Storyissa vapaasti silloin, kun storyt eivät ole mainoksia tai kaupallisia yhteistöitä ja ne ovat katsottavissa korkeintaan 24 tunnin ajan (Teosto). Jos sisältö jää näkyville pidemmäksi aikaa (eli tallennetaan esimerkiksi Instagramin kohokohtiin), tulee sille hankkia mediapienlupa, eli lupa jolla saat oikeuden käyttää musiikkia kuluttajille maksuttomilla alustoilla ja kanavilla netissä, sosiaalisessa mediassa sekä radio- ja paikallis-tv-toiminnassa (Teosto). Lisää mediapienluvasta löydät täältä.
Kaupallisissa yhteistöissä ja mainoksissa musiikin käyttö on hyvin rajattua.
Mitä on rojaltivapaa musiikki ja mistä sitä voi ostaa?
Kaupallisissa yhteistöissä musiikin käyttöä koskevat samat rajoitteet yksityishenkilöiden ja yrityksien osalta. Kaupallisissa yhteistöissä ja mainoksissa musiikin käytölle tulee aina olla hankittu erillinen lupa tai sen tulee olla tekijänoikeusvapaata tai rojaltivapaata. Tekijänoikeusvapaalla musiikilla tarkoitetaan musiikkia, jonka käyttöä tekijänoikeusjärjestöt eivät valvo. Rojaltivapaa taas viittaa lisensointiin, jolloin tekijänoikeusasiat on hoidettu puolestasi. Sitä on siis huomattavasti helpompi löytää ja ostaa omaan käyttöön kuin kokonaan tekijänoikeusvapaata musiikkia. Rojaltivapaata musiikkia voi ostaa usealta alustalta, esimerkiksi epidemicsoundista ja premium beatistä. Hinnat vaihtelevat noin 10 eurosta 50 euroon kuukaudessa, riippuen mihin tarkoitukseen ja kuinka laajasti musiikkia haluaa ostaa.
Myös somealustojen musiikkikirjastoista saattaa löytyä tekijänoikeusvapaata sekä rojaltivapaata musiikkia.
Uudet artistit voivat esimerkiksi jakaa musiikkiaan rojaltivapaasti suuremman näkyvyyden toivossa ja musiikkikirjastosta voi suoraan etsiä musiikkia hakusanoilla “royalty free music”. Tämä ei kuitenkaan kata suurien artistien hittibiisejä, joita yleensä käytetään erilaisissa haasteissa ja tansseissa. TikTokin edustajien mukaan tekijänoikeussuojattua musiikkia löytyy alustalta, koska TikTok maksaa lisensseistä rojalteja (Ian Corzine 2020). Rojaltivapaan musiikin lisäksti kannattaa huomioida, että tekijänoikeus säilyy musiikkiteoksissa 7O vuotta säveltäjän/sanoittajan kuoleman jälkeen. Esimerkiksi vanhoja, klassisia kappaleita voi siis usein käyttää sisällöissä vapaasti ilman erillistä lupaa, mikäli oikeuksia ei ole uusittu. On kuitenkin huomioitava, että vaikka sävellys itsessään olisikin vapaassa käytössä, välttämättä musiikkipalvelusta löytyvä tallenne ei ole alkuperäinen vaan jonkin toisen muusikon uudelleen levyttämä. Tällöin tallenteen käytöstä voi olla korvausvelvollinen.
Burger King kampanjassa TikTok-videolla käytettiin MelodyLoopsista ostettua musiikkia sekä lisäksi vaikuttajan omaa ääntä tehosteena.
Miten musiikkia voi käyttää kaupallisissa yhteistöissä?
Paras tapa käyttää musiikkia kaupallisissa yhteistöissä on tuottaa brändille oma kappale, jota käytetään muussakin mainonnassa. Esimerkiksi Lidlin kesäbiisi-vaikuttajakampanjassa hyödynnettiin Lidlin omaa kappaletta. Kappale oli uudelleen tuotettu versio Kikan vanhasta hittikappaleesta Mä haluun viihdyttää.
Mikäli oman kappaleen tuottaminen ei ole ajankohtaista,vaihtoehdot ovat seuraavat:
1) Oikeuksien ostaminen valittuun kappaleeseen
2) Royalty free -kappaleen etsiminen
3) Sisältöjen tekeminen voice over -tyylillä, jolloin musiikkia ei tarvita. Esimerkkejä tällaisista yhteistyövideoista löydät täältä ja täältä.
Musiikin käyttö somessa pähkinänkuoressa
- Yksityishenkilönä voit käyttää somealustojen musiikkikirjastoa huoletta, kun kyseessä ei ole mainos/kaupallinen yhteistyö.
- Jos käytät musiikkia mainoksessa/kaupallisessa yhteistyössä, hanki sille aina lupa tai varmista, että kappale on valmiiksi tekijänoikeusvapaa.
- Jos et selvitystyöstä huolimatta ole varma saako musiikkia käyttää, älä käytä sitä!
Kaipaatko apua musiikkien valintaan yhteistöihin? Innostuitko oman kappaleen tuottamisesta markkinointikäyttöön? Ole meihin rohkeasti yhteydessä!
Kirjoittanut
Iina Väyrynen, Project Coordinator
Riikka Laitinen, Influencer Specialist
Lähteet:
Teosto, n.d. Mediapienlupa – Musiikin käyttö somessa ja netissä. [online]
Teosto. n.d. Voinko käyttää musiikkia Instagramissa? – Teosto. [online]
Laaksonen, R., 2017. MUSIIKIN LISENSOINTI JA KORVAUKSET VIDEOTUOTANNOISSA. [online] Theseus.fi.
Lohi, V., 2021. TikTok-markkinoinnin mahdollisuudet yrityksille. [online] Theseus.fi.
Honkanen, T., 2020. TikTok markkinoinnissa. [online] Theseus.fi.
BAM Music Blog. 2020. TikTok & Royalty free music: What are the risks | BAM Music Blog. [online]
Obviously. n.d. FAQs: How Can We Use Music In Influencer Marketing? | Obviously. [online]
Ian Corzine. 2020. How to Follow Social Media Law on TikTok: Music Copyright Edition — Ian Corzine. [online]
Premiumbeat.com. n.d. What is Royalty Free Music? – PremiumBeat. [online]