TikTok vaikuttaja-markkinoinnin ABC: Sisältökonseptit ja -formaatit

Halusimme koota kokemattomallekin markkinoijalle soveltuvan opassarjan TikTok-vaikuttajamarkkinoinnin maailmaan. Tämä kirjoitus on blogisarjan osa kaksi. Ensimmäisessä osassa (täällä) käsittelimme TikTokin perusteita. Kolmannessa osassa (coming soon!) otamme haltuun maksetun mainonnan TikTokissa vaikuttajanäkökulmasta. Mutta nyt syventykäämme TikTokin sisältökonsepteihin ja -formaatteihin, eli:

 

Millaisia sisältöjä TikTokissa kannattaa toteuttaa?


Niin kuin kaikki somekanavat, myös TikTok on kanavana omanlaisensa. Tässä kirjoituksessa käymme läpi tiiviisti läpi onnistuneiden TikTok-sisältöjen perusperiaatteet mitä tulee sisältöjen tyyliin, kestoon, konsepteihin ja sisältöformaatteihin. 

Tyyli

TikTokin kantava voima on rouhea, arkinen, humoristinen sekä monella tapaa samaistuttava sisältö, joten liian mainosmaiset videot kannattaa jättää sieltä suosiolla pois (tämä pätee niin maksettuun mainontaan kuin myös vaikuttajamarkkinointiin!). Kuitenkin, mikäli mainostettavan tuotteen tai palvelun osalta on olemassa mainonnan konsepti, on suotavaa liittää myös vaikuttajamarkkinointi osaksi sitä. Tärkeää on tällöin antaa vaikuttajille tarpeeksi vapautta tehdä siitä omannäköinen kanavaan sopiva toteutus. Hyvä idea on myös suunnitella vaikuttajamarkkinoinnille oma konsepti – pyrkimyksenä pitäisi aina olla mahdollisimman jäsennellyn mainonnan tekeminen, joka rakentaa brändimielikuvaa toivotulla tavalla, kanavakohtaiset seikat huomioiden. 

Kesto

TikTok on nopeatempoinen kanava ja siirtyminen seuraavaan videoon on tehty ehkä liiankin helpoksi, joten videoiden ytimekkyys on erittäin tärkeä asia. Videon alun pitäisi siis heti ensimmäisistä sekunneista alkaen koukuttaa katsoja. Videoita voi tehdä maksimissaan kolmen minuutin mittaisina, mutta suosittelemme käyttämään vain sen ajan, joka on viestin esiin tuomiseen välttämätöntä. Hyvä ohjenuora on pyrkiä maksimissaan minuutin kestoon. 

Konsepti

Yleisesti ottaen TikTokissa toimii hyvin vastaavat videokonseptit kuin muissakin kanavissa (nopeatempoisuus huomioiden). Suosittuja ja myös vaikuttajamarkkinoinnissa toimivia toteutustapoja ovat esimerkiksi erilaiset haasteet, sketsit, my day -videot, tuotearvostelut ja ajankohtaisiin trendeihin mukaan hyppääminen. Oli sisällön tyyli tai teema mikä tahansa, on tärkeää että se toimii jatkumona vaikuttajan orgaaniselle sisällölle, ja että viestin läpiviemiseksi on valittu oikeaa kohderyhmää tavoittava vaikuttaja. 

Formaatti

Ns. tavallisen videoformaatin lisäksi TikTokin videoformaattimahdollisuuksia ovat Duetto, Parsi ja Live. Kaikki nämä formaatit ovat kanavassa suosittuja ja niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää myös vaikuttajamarkkinoinnissa. Seuraavaksi lyhyet kuvaukset niistä kaikista.

  • DUETTO: Duetto-ominaisuuden avulla voi tehdä videon toisen käyttäjän tekemän (tai myös oman) videon rinnalle, jos videon julkaisija on sallinut dueton videon asetuksista. TikTokin alkuaikoina duetto-ominaisuutta käytettiin paljon etenkin lauluduettojen tekemiseen – yhtäkkiä oli mahdollista laulaa yhdessä tunnetun artistin kanssa! Duettoa voi hyödyntää kuitenkin myös monin muin tavoin: on mahdollista tehdä esimerkiksi reagointivideo tai luoda dialogi, johon muut voivat vastata haluamallaan tavalla. Esimerkiksi Burger King on hyödyntänyt duetto-toimintoa onnistuneesti kesärekrykampanjassaan.

Burger King ohjeistaa hakemaan kesätöihin duetoimalla.
Katso video tästä.

  • PARSI: Duetto-ominaisuuden tapaan myös parsi-ominaisuudella voi osallistua toisen käyttäjän videoon. Parsi-ominaisuudella voi leikata toisen käyttäjän videosta osan oman videon alkuun. Kuten duetossakin, on videon tekijän sallittava parsiminen videon asetuksista. Ominaisuutta käytetään paljon reaktiovideoihin ja esimerkiksi hauskojen tarinoiden kertomiseen. 
  •  
  • LIVE: Live-toiminto on monille jo tuttu Instagramista ja TikTokin live-toiminto onkin hyvin vastaava kuin Instagramissa. Livessä jopa neljä käyttäjää voi pitää yhdessä lähetystä, jota katsojat voivat seurata ja kommentoida reaaliajassa. Suurin eroavaisuus Instagramin liveen taitaakin olla liven tyypillinen sisältö. Instagramissa livejä pidetään yleensä johonkin tiettyyn aiheeseen tai teemaan liittyen. TikTokin livet ovat yleisolemukseltaan huomattavasti rennompia, yleensä ilman ennalta määriteltyä agendaa. Live-lähetyksiä pistetään pystyyn matalalla kynnyksellä ja ne kestävät sen aikaa kun kestävät. Jutustelutuokioiden lisäksi tällä hetkellä suosittuja ovat esimerkiksi livet, joissa käyttäjä yrittää kuoria raa’an kananmunan rikkomatta sitä sekä asmr-livet.

 

Kuten yllä mainituista asioista voi päätellä, ovat TikTokin lainalaisuudet erilaisia kuin monella muulla tutummalla alustalla, mutta kanavaan tutustumalla pääsee varmasti kiinni siitä mistä oikeastaan on kyse. Oli alusta uusi tai vanha tuttavuus, rohkaisemme ennakkoluulottomasti kokeilemaan erilaisia toteutuksia! Tietysti voit myös aina olla meihin yhteydessä, niin katsotaan mitä kivaa keksimme yhdessä. 


Teksti: Riikka Laitinen, Katarina Kirvesmäki & Emma Naumanen, jotka kaikki ovat hurahtaneet TikTokiin. Ota meihin yhteyttä täällä! 
 

Jaa artikkeli!