TikTok vaikuttaja-markkinoinnin ABC: TikTokin perusteet

Tervetuloa TikTok-vaikuttajamarkkinoinnin perusteiden pariin! Luettuasi tämän kolmiosaisen blogikirjoitussarjan, lupaamme että sinulla on hyvä perustietämys TikTokin lainalaisuuksista sekä siellä toteutettavasta vaikuttamarkkinoinnista. Tämä postaussarja on suunniteltu “for dummies”, eli ei hätää, jos kanavatietämyksesi on vielä aivan alkutekijöissään. Kuitenkin uskomme, että myös TikTokin maailmaan jo syvemmin sukeltaneet saavat kirjoituksista hyviä tärppejä!

 

Tässä ensimmäisessä osassa lähdemme liikkeelle TikTokin perusteista. Toisessa osassa syvennymme sisältökonsepteihin  ja -formaatteihin. Kolmas osa (coming soon!) taas käsittelee maksettua mainontaa TikTokissa. Hyppää mukaan!

1. TikTokin mahdollisuudet – mitä ja kenelle?


TikTok on lyhyiden videoiden jakamiseen tarkoitettu sovellus, jossa videoihin voidaan liittää erilaisia efektejä, filttereitä sekä ääntä. TikTokista tuleekin monelle ensimmäisenä mieleen tanssivideot. Eli kannattaako vaikuttajalta tilata brändätty tanssivideo? On totta, että tanssivideot ovat alustalla erittäin suosittuja käyttäjän iästä riippumatta, mutta nykyään alusta tarjoaa yhtä paljon erilaisia videoita kuin sieltä löytyy käyttäjiäkin. Kiinnostaa käyttäjää sitten pienoismallit, kosmetiikka, autot tai vaikkapa horoskoopit, videoita löytyy tuhansittain. 

TikTokilla on maailmanlaajuisti peräti yli miljardi aktiivista käyttäjää ja Suomessakin 1,2 miljoonaa (11/21) – jokaiselle löytyy varmasti paljon mieleistä katsottavaa. Tällä hetkellä suurin ikäryhmä TikTokin käyttäjissä on vielä alle 25-vuotiaat, mutta yleisen harhaluulon sijaan alustalla on enenevissä määrin myös vanhempia käyttäjiä aina vähintään 40-vuotiaisiin asti. Suomessa jo 38% käyttäjistä onkin yli 25-vuotiaita (11/21).

Ei siis suinkaan pidä (välttämättä) luoda omaa TikTok-tanssia, -biisiä tai megatrendaavaa haastetta, jos haluaa markkinoida TikTokissa. Alustan sisällön ja kohderyhmän monipuolisuuden ansiosta markkinoijilla on entistä laajempi työkalupakki oivaltavien vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoiden toteutukseen.
 

2. Algoritmi – kaikki siitä puhuu, mutta mikä se on ja miten se toimii TikTokissa? 


TikTokin toimintaperiaatteessa merkittävää roolia pelaa algoritmi. TikTokin etusivuna toimii For You -sivu, jossa algoritmi suosittelee käyttäjälle videoita aiempien tykkäysten, tallennusten ja katselukertojen mukaan. Algoritmi oppii koko ajan lisää käyttäjästään, sillä jokainen skipattu tai vaihtoehtoisesti loppuun asti katsottu video määrittää sitä, millaista sisältöä käyttäjä tulevaisuudessa näkee. 

Lisäksi myös muiden käyttäjien toiminta vaikuttaa For You -sivun antiin, sillä algoritmi tarjoaa herkästi muiden käyttäjien keskuudessa trendaavaa sisältöä ja vastavuoroisesti “piilottaa” heikosti menestyviä sisältöjä. Etenkin samantyyppisen profiilin omaavien käyttäjien toiminnalla on suuri vaikutus käyttäjän For You -sivun antiin.

Toisin sanoen, toteutuksen tyylin lisäksi myös vaikuttajavalinnoilla on suuri vaikutus siihen, kenen For You -sivulla sisältö näkyy kohderyhmästä johtuen. Eli vaikka viesti olisi oikeanlainen tavoittaakseen esimerkiksi +30-vuotiasta kohderyhmää, mutta kampanjaan valittu vaikuttaja tavoittaa yleensä sisällöillään teini-ikäisiä, ei sisältö todennäköisesti päädy halutun kohdeyleisön silmille.

TikTokin perustoimintaperiaate siis eroaa sen algoritmin johdosta suuresti esimerkiksi Instagramista, sillä suuri osa nähtävistä sisällöstä on julkaisijoilta, joita käyttäjä ei entuudestaan seuraa. Toisin sanoen markkinoija ei ole koskaan aiemmin ollut näin pahasti alustan algoritmin armoilla – seuraajamäärät eivät pelasta keskinkertaista sisältöä. Algoritmin “tuurikaupan” johdosta myöskään näyttökerrat eivät ole samalla tavalla ennustettavissa kuten esimerkiksi Instassa. Vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa tämä kannattaa huomioida siten, että harkitsee useamman videon kokonaisuutta per vaikuttaja, jolloin tavoittavuus ei jää vain yhden videon varaan. On kuitenkin tärkeää miettiä kokonaisuus fiksusti siten, ettei esimerkiksi liian monet saman tyyliset videot syö kampanjalta uskottavuutta. Hinnoittelun näkökulmasta useamman videon kokonaisuus saman vaikuttajan tekemänä on usein myös kustannustehokas vaihtoehto.
 


Suhamatin toteuttamat TikTok-videot DIA:n Yhteisvalinta 2O22-kampanjaan 

Toisaalta TikTokin algoritmi mahdollistaa sisällöille huikeita “ennennäkemättömiä” näyttökertoja, sillä viraalivideot sekä algoritmi kulkevat käsi kädessä. Viraaliksi kutsutaan videota, joka lähtee nopeasti levitykseen isoille massoille ja kerää kymmeniä tuhansia tai jopa miljoonia näyttökertoja maailmanlaajuisesti. Viraalivideot sisältävät usein jonkin yllättävän tai universaalisti suositun elementin, jonka perusteella algoritmi suosittelee sitä monille käyttäjille. Vaikuttajamarkkinoinnin sisällöillä on yhtälailla mahdollisuudet viraaliuuteen. Toteuttamamme yhteistyösisältö on kerännyt tällä hetkellä parhaimmillaan 3,7 miljoonaa näyttökertaa. 

Seuraavassa osassa kerromme konkreettiset vinkkimme onnistuneisiin TikTok-vaikuttajasisältöihin, joten jatka ihmeessä lukemista (täällä)!


Teksti: Riikka Laitinen, Katarina Kirvesmäki & Emma Naumanen, jotka kaikki ovat hurahtaneet TikTokiin. Ota meihin yhteyttä täällä! 

 

Jaa artikkeli!