9 tiimiaktiviteettia etätyöskentelyyn!

pape-monochrome-kahden-pakopisteen-piirros

Perjantai-iltapäivän kohdalla kaikkien meidän monochromelaisten kalentereissa näkyy merkintä Pape, kestoksi merkittynä yksi tunti. Mutta mikä ihmeen Pape? Pape eli Pariton perjantai on perjantaina työpäivän loppussa toteutettava tiimiaktiviteetti, jossa suunnitellun ohjelman pohjalta kehitetään luovuutta ja vahvistetaan tiimihenkeä. Suunnitteluvastuu on kiertävä.

Kevään etätyöskentelyn myötä Papesta on tullut meille viikottainen kalenterimerkintä, eli Pape on nyt myös parillinen perjantai. Yhteinen tiimihetki päättää työviikon positiivisesti ja rennosta tunnelmasta on kiva lähteä viikonlopun viettoon!

Seuraavaksi esittelen yhdeksän varsin toimiviksi toteamaamme ryhmäleikkiä. Kaikki nämä tiimiaktiviteetit on suunniteltu toteutettavaksi etänä (esim. Google Meetsin tai Zoomin avulla), mutta mikään ei estä toteuttamasta niitä myös livenä.

Tiimissämme on kuusi jäsentä, mutta tehtäviä voi takuulla soveltaa myös eri kokoiselle porukalle – käytä siis niitä sellaisenaan tai sovella vapaasti!

   ITSETUNTEMUSTA JA TIIMIÄLYÄ 
  1. Kiitollisuus -harjoite
  2. Minkälainen Piknik-viltti työkaverisi olisi? -arvuutteluleikki
  3. Meditaatiohetki

    VISAILUA JA KISAILUA
  4. Musavideoraati
  5. Tietokilpailu
  6. Esineiden etsintä -nopeuskisa

    KEHITÄ LUOVUUTTASI
  7. Heittäydy vaikuttajaksi! -Instagram-Stories kaupallinen yhteistyö -haaste
  8. Pakopisteillä piirtämistä
  9. Tarinankerrontaa

1. Kiitollisuus

Mistä olet kiitollinen? Kiitollisuuden harjoittaminen vahvistaa innostusta ja sisäistä motivaatiota työtä ja työyhteisöä kohtaan.

OSA 1. Sisäinen motivaatio & kiitollisuus

  • Jokainen listaa itsenäisesti paperille 3-5 hyvää ajatusta menneestä päivästä.
    Esimerkiksi: “Olen kiitollinen, että olen tänään saanut työkavereiltani nopeasti vastaukset kysymyksiin, joissa olen tarvinut apua” tai “Olen kiitollinen, että olen voinut tänään työskennellä ulkona auringonpaisteessa”. 
  • Ajatukset luetaan ääneen tiimille. Halutessa muut voivat myös yhtyä niihin tai muuten positiivisesti kommentoida ajatuksia.

Tavoitteena on tulla entistä tietoisemmaksi mitkä asiat tuottavat itselle iloa ja ovat tärkeitä. Kiitollisuuden jakaminen tiimiläisille auttaa muita ymmärtämään ja huomioimaan kullekin tärkeitä asioita yhteisissä työpäivissä.

OSA 2.  Ryhmäpositiivisuus

  • Jokainen tiimiläinen kertoo yhdelle tiimiläiselle mistä on hänelle kiitollinen. Jokaisella on itsenäisesti noin minuutti aikaa miettiä mitä haluaa sanoa, jonka jälkeen ajatukset kerrotaan vuorollaan yhteisesti ääneen.
  • Vetovastuussa oleva tiimiläinen ohjaa kuka kertoo kenestäkin. (Kannattaa sopia alussa tiimiläisten kiertojärjestys ja noudattaa sitä koko ajan – se poistaa huomattavasti turhaa säätöä!)

Harjoitus tuottaa positiivisuutta useaan suuntaan: on ilo itse jakaa positiivinen kiitos tiimiläiselle, on ilo kuulla miten muut kehuvat toisiaan ja kolmantena on myös ihanaa itse vastaanottaa kiitos.

Me takuulla palaamme pian uudestaan tähän harjoitukseen. Kiitollisuus-harjoituksen toteuttaminen on varsin helppoa ja se aikaansaa paljon hyvää!

Meiltä Monochromelta löytyy myös #kiitos Slack-kanava, jossa työkavereita kiitellään niin yleisesti projektiavusta kuin toisinaan myös herkullisista tuliaisista.

2. Minkälainen Piknik-viltti työkaverisi olisi? -arvuutteluleikki

pape-monochrome-arvaa-kuka
Vetäjänä toimiva Emma näyttää minulle ketä minun tulee kuvailla, muilla silmät suljettuina (kurkkimista ei havaittavissa)!

Tässä ryhmäleikissä arvuutellaan kuka tiimiläinen on kyseessä. Yllättävän hauskaa ja haastavaa pohdiskella ja kuvailla minkälainen piknik-viltti tai drinkki työkaveri olisi!

Vetäjän esittämien kysymyksien pohjalta jokaisella tiimiläisellä on kuvailtavanaan yksi tiimin jäsen, jota muut yrittävät arvata. Tarkoituksena on kuvailla työkaveria sopivan haastavasti – siten, että kaikki eivät arvaa, mutta ei kuitenkaan niin, että kukaan ei arvaisi!

  1. Vetovastuussa oleva tiimiläinen miettii ennakkoon kysymykset, joita arvuutellaan. (Me pelasimme yhteensä kaksi kierrosta, molemmilla kierroksilla 4 eri kysymystä).
  2. Vetäjä kirjoittaa yksittäisille paperilapuille kaikkien nimet ja laittaa ne hattuun.
  3. Leikki käynnistyy siten, että jokaiselle arvotaan yksi tiimin jäsen vuoron perään (vetäjä sanoo tiimiläisen nimen ja näyttää hänelle hatusta vedetyn lapun kameraan, kaikki muut pitävät tällä välin silmänsä suljettuina).
  4. Jokaiselle on nyt arvottu henkilö (Voi myös olla, että henkilö olet sinä itse, se ei haittaa mitään).
  5. Vetäjä esittää kysymyksen (esim. Minkälainen kesämekko henkilö olisi?), jokainen miettii hetken, jonka jälkeen käydään kierroksena kuvailut läpi.
  6. Kun kaikki kysymykset on esitetty on aika pohtia kuka on kukin (pelin aikana muiden kuvailut voi esimerkiksi taulukoida, ohessa kuva). Kaikki arvaavat ketä henkilöä esim. Emma kuvaili, sitten ketä Eero kuvaili jne. Loppuun asti jännityksen säilyttämiseksi oikeat vastaukset paljastetaan vasta kun kaikkien henkilöt on käyty läpi.

Ryhmäkisan voittaja on se, joka arvasi useimman henkilöistä oikein!

Esimerkkikysymyksiä (Huom! Kysymykset voi rakentaa teeman ympärille, meidän teemoina oli vappu ja vaikuttajamarkkinointi)

Kierros 1:

  • Minkälainen piknik-viltti henkilö olisi?
  • Mikä sosiaalinen media henkilö olisi?
  • Mikä huonekalu henkilö olisi?
  • Minkälainen podcast henkilö olisi?

Kierros 2:

  • Kenen vaikuttajan kaveri henkilö voisi olla?
  • Mikä drinkki henkilö voisi olla?
  • Minkä kaupallisen yhteistyön henkilö voisi tehdä?
  • Minkälainen vappuilmapallo henkilö olisi?

pape-monochrome-muistiinpanoja2
Tältä näyttivät omat muistiinpanoni leikin aikana (kolme viidestä henkilöstä meni minulla oikein – en valitettavasti voittanut :().

3. Meditaatioharjoite rauhoittaa työviikon

Tiimin yhteinen meditaatiohetki päättää työviikon kiireet rauhoittumiseen. Meditaatio, jolla tässä yhteydessä tarkoitamme keskittymis-, ajettelu- ja rauhoittumisharjoitusta, onnistuu erinomaisesti myös virtuaalisesti. Jos joukosta ei löydy kokenutta meditoijaa, ei hätää, sillä YouTube on pulollaan meditaatio ja mindfulness -harjoituksia (esim. tämä 20 minuuttinen aloittelijoille suunnattu video). Vetäjä voi joko jakaa oman näyttönsä kaikille tai jokainen voi laittaa videon pyörimään omalta ruudultaan.

Vetäjä opastaa kaikkia etsimään rauhallisen paikan kodistaan, himmentämään valoja, ehkäpä myös sytyttämään suitsukkeen ja istumaan esimerkiksi tyynyn päälle asentoon, jossa selkäranka on suorassa ja on helppo olla.

Harjoituksen jälkeen voidaan vapaasti keskustella minkälaisia tuntemuksia meditaatio sai aikaan.

4. Musavideoraati

Ala-asteen musatuntien klasikko ja kestosuosikkilevyraati on saanut varteenotettavan kilpailijan: Musiikkivideoraadin! 

Ennakkotehtävänämme oli valikoida yksi ennen sosiaalisen median aikakautta (eli ennen Facebookin syntyvuotta 2004) julkaistu musiikkivideo, jonka visuaalisuus puhuttelee – toki kannattaa valita sellainen video, että sillä saisi mahdollisimman paljon pisteitä myös muilta!

Monochromella toimimme luovalla mainosalalla ja musavideoraatiharjoitus tukikin kykyämme analysoida visuaalisia tuotoksia, ja vielä rajatusti aikana ennen sosiaalista mediaa.

Musavideoraati toimii kuten levyraatinkin: Yksi kerrallaan esitetään kappale (jokainen voi katsoa omalta koneeltaan), jonka jälkeen jokainen arvioi sen pisteillä (esim. 0-10 skaalalla) ja parilla tarkasti valitulla kriittisellä sanalla. Vetäjä kirjaa pisteet ylös ja lopuksi paljastetaan voittaja!

Paljastettakoon, että meidän musiikkivideovisan voitti mystinen ja ajaton Madonnan Frozen.

5. Tietovisa

Tietovisa toimii leikkimielisenä tiimikisailuna tilanteessa kuin tilanteessa – myös virtuaalisesti! Toteutimme kisailun yksinkertaisesti niin, että tietovisaemäntä luki kysymyksen ääneen, jonka jälkeen jokainen kirjoitti chattiin vastauksen. Tämän jälkeen vastaukset lähetettiin näkyviin yhtä aikaa ennen seuraavaan kysymykseen siirtymistä.

Rajaa aihe tarkkaan; ajankohtaiset aiheet, hauskat sanat (murteet), lööppisisällöt, viihde toimivat hyvin. Kopioi tästä pääsiäistietovisa, murresanatietovisa, randomtietovisa tai kehitä omasi!

Pääsiäiskysymykset

  1. Millä nimellä pääsiäisviikon keskiviikko myös tunnetaan
  1. a) kehtokeskiviikko
  2. b) kellokeskiviikko
  3. c) keksikeskiviikko
  4. d) keljukeskiviikko
  5. Kenen vika on, että nykyään täytyy syödä lammasta pääsiäisenä?
  1. a) israelilaisten
  2. b) Jeesuksen
  3. c) kreikkalaisten
  4. d) venäläisten
  5. Mistä virpomisperinne on saanut alkunsa?
  1. a) Pohjalaisista lastenleikeistä
  2. b) postolien tekoihin liittyvästä kertomuksesta
  3. c) Ortodoksista jumalanpalvelusta matkivista riiteistä
  4. d) Keskiaikaisista juhlamenoista
  5. Kuka on keksinyt sanan pääsiäinen?
  1. a) Mikael Agricola
  2. b) Elias Lönnrot
  3. c) Wolmar Schildt
  4. d) Sanan alkuperä on tuntematon
  5. Mistä maasta pääsiäispupuperinne tulee?
  1. a) Saksasta
  2. b) Kreikasta
  3. c) Italiasta
  4. d) Egyptistä

Murresanat: Mitä tarkoittavat seuraavat sanat tai sanonnat?

  1. Holotna
  1. a) hullu
  2. b) kylmä
  3. c) hohtava
  4. d) kaunis
  5. Pahki
  1. a) mennä pain jotakin, törmätä
  2. b) rikki
  3. c) puussa oleva pahkura
  4. d) härkä
  5. Trumppu
  1. a) Trumpin veli
  2. b) tanssi
  3. c) housun lahje
  4. d) huono ihminen
  5. Förskotti
  1. a) mennä forillä Aurajoen yli
  2. b) rapu
  3. c) etumaksu
  4. d) pihi
  5. Evulikas
  1. a) likainen
  2. b) viallinen
  3. c) uliseva
  4. d) edullinen

Random-kysymykset

  1. Missä Saksan osavaltiossa sijaitsee Neuschwansteinin linna
  1. a) Bremenissä
  2. b) Baijerissa
  3. c) Saksissa
  4. d) Saarlandissa
  5. 9. huhtikuuta on Agricolan päivä, missä Agricola syntyi noin 1510?
  1. a) Porvoossa
  2. b) Turussa
  3. c) Pernajan Torsbyssä
  4. d) Pietarsaaressa
  1. Nimeä neljä hahmoa Nalle Puhista?
  2. Kuinka mones kausi on nyt meneillään Keeping up with the Kardashians ohjelmasta? 12., 14., 16. vai 18. kausi?

    Oikeat vastaukset:

  3. Pääsiäinen: 1B, 2C, 3C, 4A, 5
  4. Murresanat: 1B, 2A, 3C, 4C, 5D
  5. Random: 1B, 2C, Nasu, Nalle Puh, Tikru, Ruu, Kani, Pöllö, Möhköfantti, 18. Kausi

6. Esineiden etsintä -tehtävä

Tässä tiimiaktiviteetissa kisataan kuka löytää nopeiten esineet! Vetäjä päättää montako esinettä tulee löytää ja millä kirjaimella alkavia esineitä etsitään (kannattaa sopia yhteinen kirjain, ettei tule sanomista, että jokin kirjain olisi toista helpompi). Esimerkiksi vetäjä valitsee M-kirjaimen ja määrittää, että esineitä tulee etsiä seitsemän kappaletta.

Tämä harjoitus on erinomainen etenkin etänä toteutettavaksi, sillä silloin jokaisella on oma etsintäympäristö erilaisine esineineen.

Sääntöjä ovat seuraavat:

  • Sanan tulee olla substantiivi (esim. mukulaperuna).
  • Vain yleisnimet käyvät (eli ei erisnimiä kuten Mathilda-peruna)
  • Vain yksi esine per sanaryhmä esim. matto ja mattoveitsi eivät molemmat käy.
  • Vain suomenkielisiä sanoja!

Aika alkaa nyt! Ja kaikki ryntäävät etsimään esineitä. Kun kisailija on löytänyt kaikki esineet, hän ilmoittaa siitä muille lähettämällä VALMIS! -viestin chattiin. 

Kun kaikki kisailijat ovat palanneet ruudun taakse jokainen esittelee löytämänsä esineet. Jokaisesta sääntökriteerit täyttävästä esineestä saa yhden pisteen.

Lopuksi voidaan myös käydä keskustelua minkälaisia eri strategioita etsintään kisailijoilla oli – mikä strategioista oli toimivin? Kuinka toimivimpia strategioita voi hyödyntää myös työelämässä?

Esineiden etsintää voidaan pelata useampi kierros tai se voi toimia lämmittelytehtävänä toiselle tehtävälle, esimerkiksi seuraavaksi kuultavalle “Heittäydy vaikuttajaksi” -tehtävälle.

7. Heittäydy vaikuttajaksi! -Instagram Stories kaupallinen yhteistyö -haaste

Nyt heittäydytään parrasvaloihin, Instagram-vaikuttajaksi! Jokainen toteuttaa kuvitteellisen Instagram Stories kaupallisen yhteistyön. Tehtävä on yllättävän haastava ja hauskuutta siitä ei puutu. Kaiken kruunaa lopun yhteinen takuuvarmaa naurua sisältämä videoiden katsomistuokio!

Ennen videoiden toteutusta tulee keksiä seuraavat tekijät:

  • Esiteltävä tuote/brändi
  • Kohdeyleisö
  • Viesti ja tavoite 

Tämä toteutetaan niin, että asetetaan tiimiläiset nimijärjestykseen ja vuorossa olevasta seuraava valitsee vuorossa olevalle esiteltävän tuotteen, seuraava kohdeyleisön ja kolmas viestin ja tavoitteet. Lämmittelytehtävänä voi toteuttaa Esineiden etsintä -tehtävän, joka toimii erinomaisena inspiraatiota esiteltävien tuotteiden valintaan. Esim. kollegasi valitsee sinun esiteltäväksi perunaharjan, koska se oli yksi löytämistäsi esineistä. 

Valinta toistetaan kunnes jokaisella pelaajista on oma esiteltävä tuote ja sen kohdeyleisö, viesti ja tavoitteet selvillä!

Ennen videoiden tekemistä on hyvä käydä läpi hyvän Instagram Stories kaupallisen yhteistyön edellytykset:

  • Ytimekkyys: Tarpeenmukainen kesto, useimmiten noin 15-45 sekuntia
  • Tuotteen läsnäolo ja viestin selkeys: Brändi tulee esille sekä visuaalisesti että verbaalisesti selkeästi ja tuote on esitelty ymmärrettävästi
  • Call-to-action / Myyntiin ohjaaminen: Video inspiroi ostopäätökseen ja siinä kerrotaan selkeästi miten tuotteen voi hankkia (Swaipattavat linkit/linkki ohjaukset, tägäykset, tarjoukset)
  • Kohdistaminen: Sisältö puhuttelee etenkin kohdeyleisöä
  • Oma läsnäolo ja luontevuus: Kameralle puhuminen luontevasti, läsnäolon voima!
  • Tarinallisuus: Alkusekunnit herättävät mielenkiinnon, jännite pysyy yllä videon loppuun saakka, “käsikirjoitus” on toimiva
  • Kekseliäisyys: Yllätyksellisyys, uutuusarvo, jotain uutta!

Tekemiselle kannattaa varata ainakin 30 minuuttia aikaa, katsomiselle saman verran. Tälle kokonaisuudelle kannattaa varata kaksi tuntia aikaa, etenkin jos alkulämmittelynä etsii esineitä.

Kun videot on katsottu, voidaan yhdessä pohtia nousiko tekemisen kautta esille jotakin sellaisia asioita kaupallisista yhteistöistä, joita ei ole katsojan roolissa aiemmin ymmärtänyt? Vaikka tehtävä on leikkimielinen, se vahvistaa ymmärrystä kaupallisten yhteistöiden toteuttamisesta! Eikun videoimaan!

8. Pakopisteillä piirtämistä

pape-monochrome-kahden-pakopisteen-piirros
Emma ohjeistaa kumpaan pakopisteeseen katon viivat tulee pirtää.

Piirtäminen lisää luovuutta, käden ja silmän yhteistyötä ja visuaalista hahmotuskykyä. Piirtäminen on myös oiva tapa rentoutua. Piirtäminen ja muut kädentaidot toimivat siis erinomaisesti tiimiaktiviteetteina. Tämä ohjattu piirrustustehtävä on melko yksinkertainen ja helppo. Harjoittelemme kahden pakopisteen piirtämistä.

Jos et itse osaa opettaa voitte myös laittaa YouTubesta -tutorial videon pyörimään ja tehdä sen oppien mukaisesti. Tässä esimerkkiin linkki.

Tarvikkeet:

  • Viivotin (mieluusti kulmaviivain)
  • Valkoinen paperi
  • Lyijykynä
  • (Puuvärejä)
  • (Kumi)
  1. Aloitetetaan tekemällä paperin keskellä suora vaakaviiva.Lisätään vasemmalle ja oikealle puolelle pisteet.Tehdään viivottimen avulla viivat alas. Toistetaan tämä siten, että paperin alareunaan muodostuu tie (katso kuva).
  2. Lähdetään piirtämään taloja, yksi talo kerrallaan. Aluksi piiretään etumaisen talon pystyviivat haluamalle etäisyydellä (talon sivun leveys). Jotta viivoista tulee suorat, tässä olisi hyvä olla kulmaviivain apuna. Pystyviivat piiretään aloittaen tiestä ja tehdään niin korkeaksi kuin talosta haluaa. 
  3. Katosta tehdään suljettu yhdistämällä pystyviivojen yläkärjet hyödyntäen viivotinta – viivotin asetetaan siten, että se lähtee pakopisteestä ja leikkaa pystyviivat. Tämä toistetaan molemmille puolille. 
  4. Horisonttiviivan voi kumittaa kun ensimmäinen talo on valmis.
  5. Tee haluamasi määrä taloja viivottimen ja pakopisteiden avulla. Tee taloihin yksityiskohtia (ikkunoita, ovia, raitoja – mitä keksitkään) samalla tekniikalla. 

Lopuksi ihastellaan yhteisesti jokaisen teosta!

9. Tarinankerronta

pape-tarinankerrontaa
Eero kertoo tarinaa kaskiviljelystä ja uudesta maailmasta, muut kuuntelevat keskittyneesti.

Jokainen on vuorollaan tarinankertoja. Homma toimii näin: Tarinankertojasta seuraava valitsee kertojalle tarinan aiheen ja kertoja alkaa spontaanisti kertoa tarinaa aiheesta. Jokainen muu tiimiläinen heittää tarinan kulkuun haluamassaan kohdassa haluamansa sanan. Tarinankertomista jatketaan kunnes kaikki ovat sanoneet sanansa ja kertoja on saanut tarinan arvoiseensa päätökseen!

Ennen tarinointiin ryhtymistä kannattaa käydä läpi mukaansatempaavan tarinan rakennuspalikat: alku, keskikohta ja loppu. Alussa luodaan kiinnostusta herättävä alkuasetelma, keskikohdassa syvennytään tarinaan ja sen juonikiekuroihin, ja lopussa tarina saa kliimaksinsa kun se kulminoituu johonkin ennalta-arvaamattomaan. Ristiriidat ja vastakohdat antavat tarinoille maustetta.

Google Meetsin käyttäjille vinkki: Taattua lisähauskuutta tarinaan saa kun laittaa niin kutsutun tekstityksen päälle!

***

Toivottavasti näistä tiimileikeistä löytyi teille sopiva tai muutoin inspiroiduit lukemastasi! Kiitos tehtävien suunnittelusta kuuluu jokaiselle tiimissämme. Me Monochromella luomme koko ajan uusia harjoitteita niin työskentelyn tueksi kuin myös vaikuttajamarkkinoinnin toteutuksiin – ole siis meihin rohkeasti yhteydessä mikäli kaipaat ideoinnissa minkäänlaista apua! Klikkaa tästä yhteystietoihimme.

Kirjoittaja Matilde Pelkonen on Monochromen toinen perustajajäsen ja luova johtaja

Jaa artikkeli!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.